per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2016-09-22
9
2
175
191
10.22059/jcep.2016.60535
60535
Research Paper
بررسی مقایسهای عملکرد اقتصادی دو کشور ازبکستان و قزاقستان با رویکرد نولیبرال (2010-1991)
A Comparative Study on Economic Performance of Uzbekistan and Kazakhstan from the Perspective of Neo-liberal Approach (1991-2010)
سید داوود آقایی
davood_aghaee2003@yahoo.com
1
ابراهیم طاهری
etaheri@yazd.ac.ir
2
استاد گروه مطالعات منطقهای دانشگاه تهران
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد
رویکرد نولیبرال با هدف پیشبرد توسعه در کشورهای مختلف سیاستهای مختلفی را از جمله اصلاح نظام پولی و مالی، خصوصیسازی و حذف موانع پیشروی سرمایهگذاری خارجی طرح میکند. از آغاز فروپاشی اتحاد شوروی کشورهای آسیای مرکزی رویکردهای متفاوتی را نسبت به اصلاحات اقتصادی و حرکت بهسوی بازار آزاد با هدف توسعۀ اقتصادی در پیش گرفتند و به نتایج متفاوتی رسیدند. برای نمونه درحالیکه ازبکستان در این دوره، رشد اقتصادی 5/2 درصد را بهدست آورده است، قزاقستان با 10 درصد رشد اقتصادی در میان 10 کشور برتر جهان در این زمینه قرار دارد. این کشور دو سوم اقتصادش را خصوصی کرده است، پیشرفتهترین کشور منطقه از نظر اصلاحات اقتصادی است، حجم دولت در این کشور نسبت به ازبکستان خیلی کوچکتر است؛ ولی ازبکستان در همۀ این موارد در میان پنج کشور منطقۀ آسیای مرکزی جایگاه چهارم و یا پنجم را دارد. این تفاوت در وضعیت دو کشور بهدلیل تطابق زودهنگام اقتصاد قزاقستان با سیاستهای نولیبرال در ارتباط با اصلاحات اقتصادی و به تأخیرانداختن اصلاحات اقتصادی در ازبکستان است. هدف این نوشتار بررسی اقتصاد سیاسی ازبکستان و قزاقستان براساس این شاخصها با درنظر گرفتن رویکرد نولیبرالی است.
Neoliberal approach with the aim to promote development in different countries has particular implications. It can be cited as monetary and financial system reform, privatization, elimination of barriers to trade and foreign investment. Hence, from the beginning of the post-Soviet, Central Asian countries adopted different approaches towards economic reform and moved towards a free market with the objective of economic development. They have reached different conclusions. For example, while Uzbekistan had 5.2 percent of economic growth, Kazakhstan with 10 percent of economic growth was among the world top 10 countries in terms of the set. It had Two-thirds of economy in private sector, the most advanced country in the region in terms of economic reforms, size of government in this country is much smaller than Uzbekistan, while in all cases, Uzbekistan is the fourth or fifth among the five countries of Central Asia. We believe this difference in status between the two countries is because of early compliance of Kazakhstan’s economy with neoliberal policies in relation to economic reforms and mismatch and delay in economic reforms in Uzbekistan. The aim of this paper is to examine political economy of Uzbekistan and Kazakhstan, based on the neoliberal approach.
https://jcep.ut.ac.ir/article_60535_5ddb9fe6ecf2a18a57a1753716c7d4dc.pdf
ازبکستان
اصلاحات
بازار آزاد
بخش خصوصی
قیمتها
قزاقستان
نولیبرال
free market
Kazakhstan
Neoliberal approach
Prices
private sector
Uzbekistan
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2016-09-22
9
2
193
212
10.22059/jcep.2016.60536
60536
Research Paper
تدوین و اولویتبندی راهبردهای مناسب مدیریت حوزۀ ژئوپلیتیک خزر
Ranking and Formulation of Appropriate Strategies for Management of Caspian Geopolitics
زهرا پیشگاهی فرد
souror1334@yahoo.com
1
شهریار نصرتی
shahryar.nosrati@yahoo.com
2
شهناز بازدار
shahnazbazdar@yahoo.com
3
استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
دانشجوی دکترای جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
موضوع مدیریت بهینۀ دریای خزر، برای گسترش منابع با هدف پایداری و بهرهوری صلحآمیز و مشارکتی و نیز کاهش تنشهای سیاسی و ایجاد امنیت پایدار با توجه به تعارضات موجود، مهمترین مسئلۀ پیشرو در این حوزه است. مسئله این است که با توجه به شرایط کنونی دریای خزر برای ایجاد همگرایی و تفاهم بین کشورهای ساحلی در مورد ادارۀ اصولی دریاچه، راهبردهایی برای مدیریت دریای خزر میتوانند مناسب باشند. بنابراین با هدف ارائۀ یک رویکرد تصمیمگیری با چندمعیار در این زمینه با بررسی ادبیات و یافتههای پژوهش و با نظر پژوهشگران در حوزۀ مورد مطالعه با روش اسدبلیواُتی، 8 نقطۀ قوت، 4 نقطۀ ضعف، 5 فرصت و 5 تهدید شناسایی و همچنین 10 راهبرد مناسب و کاربردی ارائه شد و سرانجام این راهبردها با استفاده از روش ایانپی و با شرایط قطعیتنداشتن بهصورت فازی رتبهبندی شدند. روش این نوشتار، ترکیبی (توصیفی- تحلیلی و پیمایشی) و روش حل مسائل از نوع تصمیمگیری چندمعیاره است. نتیجههای بهدستآمده از پرسشنامۀ مقایسههای زوجی نشان میدهد که راهبرد «بهکارگیری رویکرد مدیریت سیستمی و اشتراکی منابع دریا از سوی همۀ دولتهای ساحلی و تمرکز بر رهیافت چندجانبهگرایی به ترتیب در رتبۀ اول و دوم و سایر راهبردها در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
Optimal management of Caspian Sea to reach sustainability and a cooperative peaceful use of resources is one of the most important issues in the region. This can help reduce political tensions and create a long-lasting security in considering the conflicts. The solution will be management strategies of Caspian Sea with its present status quo to reach cooperation between coastal states. To offer a multi-criteria decision method by reviewing the literature and research findings, we used SWOT method by consulting with experts and identified 8 strengths, 4 weaknesses, 5 opportunities, and 5 threats. The 10 best strategies were developed were by ANP method and uncertainty conditions. They were ranked by fuzzy. The approach applied in this research is a combination of cross-sectional and survey methods. The comparison of the questionnaire reveals that the suitable strategy is “systematic and shared resources management by the coastal states” and the second one is “focus on multilateralism”.
https://jcep.ut.ac.ir/article_60536_8dd2c5005bca068d53d5ccfa3217809a.pdf
اسدبلیواُتی
ایانپی فازی
دریای خزر
راهبرد
مدیریت
Caspian Sea
coastal states
fuzzy ANP
Management
Strategy
SWOT
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2016-09-22
9
2
213
230
10.22059/jcep.2016.60538
60538
Research Paper
پایداری یا ناپایداری گذار روسیه به مردمسالاری
Consistency and Inconsistency of Russia’s Transition to Democracy
علی اکبر جعفری
a.jafari@umz.ac.ir
1
وحید ذوالفقاری
zolfaghari.vahid@gmail.com
2
دانشیار روابط بینالملل گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران
دانشجوی دکتری سیاست تطبیقی و مدرس دانشگاه- مونیخ آلمان
تجربۀ دو خیزش انقلابی روسیه در قرن بیستم که از یکسو نظم اقتصادی- اجتماعی نوینی را ایجاد کرده است و از سوی دیگر، بسترهای چرخش نظام سیاسی از پادشاهی به یک جمهوری مردمسالار و سپس دولت شورویایی و سرانجام جمهوری برپایۀ ریاست جمهوری را در آخرین دهۀ قرن بیستم آماده کرده است، جنبشهای مردمسالارخواه شناخته میشود. در این پیوند، فروپاشی اتحاد شوروی و بروز نظم نوین، بهعنوان جهشی بهسوی مردمسالاری شناخته شده است. بنابراین، با وجود بسترسازیهای گوناگون برای گذار بهسوی مردمسالاری در یک قرن گذشته، هنوز روسیه در نوسان بین مردمسالاری و اقتدارگرایی قرار دارد. پرسش اصلی این است که چرا فرآیند دموکراتیکسازی در روسیه ناکام بوده است. فرضیۀ اصلی نوشتار بر تقابل ادراک نخبگان و تودهها از مفهوم مردمسالاری، فرهنگ سیاسی روسیه، ضعف جامعۀ مدنی، اقتصاد سیاسی دولتی، پیشینۀ امنیتی نخبگان سیاسی و سیاستهای پوتین بنا شده است.
Experience of double revolutionary upheavals in Russia during the 20th century which produced a new socio-economic regularity on one hand and changed the political system from monarchial to democratic republic and then soviet state and finally presidential republic at the end of 20th century on the other hand are treated as democratic movements. In this regard, crumbling of ex-soviet regime and blooming of new order has been behaved as mutation toward democracy. Hence, despite of various attempts on crossing toward democracy during the last century, Russia is oscillating between democracy and authoritarianism. The main question of this paper is that why the democratization process were ill-fated in Russia? The main hypothesis of this research emphasizes on polarity between elites and masses over the concept of democracy, political culture of Russia, security background of political elites, putinism and economic structure of the state.
https://jcep.ut.ac.ir/article_60538_2161804394b9b4a630c14d90efc6d188.pdf
اقتدارگرایی
پوتینگرایی
مردمسالاری
روسیه
فرهنگ سیاسی
authoritarianism
Democracy
political culture
Putinism
Russia
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2016-09-22
9
2
231
248
10.22059/jcep.2016.60539
60539
Research Paper
تقابل سازهانگارانۀ آمریکا و روسیه در اوکراین
The Constructivist Confrontation of Russia and USA in Ukraine
فرهاد دانش نیا
fdaneshnia@gmail.com
1
مهری مارابی
m_marabi61@yahoo.com
2
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی
دانشآموختۀ کارشناسی ارشد علوم سیاسی
رقابتهای پنهان و آشکار آمریکا و روسیه در سالهای پس از جنگ سرد همچنان تداوم یافته است. کشورهای جداشده از اتحاد شوروی از کانونهای رقابت راهبردی دو کشور در قبال یکدیگر هستند. از یکسو آمریکا افزایش نفوذ و سیطره بر این جمهوریها را در چارچوب هدفهای کلان خود مبنی بر ورود به حیاتخلوت روسیه از راه گسترش ناتو به منطقه و کاهش نفوذ روسیه در منطقه میداند؛ اما از دیگرسو این راهبرد آمریکا منافع سیاسی و اقتصادی روسیه را در منطقه مورد تهدید قرار داده است. همین مسئله سبب شده است تا روسیه تلاش کند تا با ایجاد منطقۀ حائل، مانع گسترش حضور آمریکا در منطقه شود. اوکراین در میان این جمهوریها بیش از هر کشور دیگری در مدار توجه و منافع آمریکا و روسیه قرار داشته است. تقابل دو قدرت یادشده در اوکراین و چرایی آن، مسئلۀ اصلی است که نوشتار پیشرو تلاش میکند تا در چارچوب سازهانگاری بدان بپردازد. در پاسخ به چرایی این موضوع، فرضیۀ این است که تقابل آمریکا و روسیه در اوکراین از یکسو بهدلیل موقعیت منحصر به فرد اوکراین بهعنوان کشوری با ویژگیهای بینالمللی و از دیگرسو، نتیجۀ تداوم رقابت دو قدرت در سطح بینالمللی است.
The covert and clear rivalry of Russia and US after the cold war era has continued by now. The countries that have independent forms of Russia were one of the basic centers of rivalry between the two states. For US influence in the countries is in its great and long strategic interest that has tried to influence the NATO. But at the other hand, the manner of US is known as a threat for Russia and this country try to impede that. Ukraine in this context is a country with strategic - geostrategic and geo economic actor that is very vital for the two powers. It has been the causes of almost rivalry and conflict actions between them. In this research, we have examined the significance of Ukraine for the two great powers and conceptualize the roots of rivalry between them on Ukraine.
https://jcep.ut.ac.ir/article_60539_6998f4f417dae18c29c41b9bcc85920c.pdf
آمریکا
اوکراین
روسیه
سازهانگاری
نقش بینالمللی
هویت
Constructivism
Identity
international role
Russia
Ukraine
United States
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2016-09-22
9
2
249
267
10.22059/jcep.2016.60540
60540
Research Paper
رهیافتهای متعارض در سیاست خارجی روسیه
Sociological Strategies for Conflicting Approaches in Russian Foreign Policy
احمد رشیدی
a.rashidi@umz.ac.ir
1
استادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران
سیاست خارجی روسیه در ارتباط با مسایل مختلف بهصورت معمول با پیچیدگی، ابهام و تعارض همراه بوده است. این واقعیت دستکم در تاریخ روابط ایران و روسیه بهشکل قابل ملاحظهای محسوس بوده است، تا جاییکه برای شهروندان و نخبگان ایرانی، چهرۀ روسیه را بهعنوان شریکی غیرقابل اعتماد به تصویر کشیده است. باتوجه به اهمیت این موضوع، این نوشتار درپی پاسخگویی به این پرسش محوری است که سرمنشأ پیچیدگیها و تعارضهای موجود در سیاست خارجی روسیه کجا است؟ فرضیۀ نوشتار این است که تعارض در سیاست خارجی روسیه نتیجۀ وجود جریانهای متعارض فکری و فرهنگی در جامعۀ روسیه است؛ تعارضهایی که در سطح احزاب و گروههای سیاسی متعارض و شبکههای حامی رقیب ظاهر شده و به بازتولید رهیافتهای متعارض در عرصۀ سیاست خارجی روسیه انجامیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سیاست خارجی روسیه در کشاکش این رهیافتهای متعارض قرار دارد: رهیافتهای غربگرایی لیبرال، ابرقدرتگرایی موازنهخواه و ملیگرایی در شکلهای مختلف قومگرایی روسی، پاناسلاویسم، هژمونگرایی منطقهای و نواستعمارگرایی. این نوشتار از رهیافت سازهانگاری بهره میبرد که در چارچوب آن سیاست خارجی، همپیوند با روندهای داخلی، نتیجۀ تعارض و تعامل بین نیروهای مختلف و برداشتهای گوناگون آنها تفسیر میشود.
The Russian foreign policy toward various issues is often combined with complexity, ambiguity and conflicts. This fact was true at least in the history of relations between Iran and Russia, so that Russian face is depicted as an unreliable partner for the Iranian citizens and elites. With the importance of this issue, the study aims to answer this central question: what are the reasons for these complexities and conflicts in Russian foreign policy? The research hypothesis is that the conflicting sociological foundations in Russian society produces conflicts in foreign policy; The conflicts that appear in levels of socio-intellectual currents, political parties, and informal patronage networks reproduce conflicting approaches in foreign policy of Russia The findings show that Russian foreign policy is in contention between the following conflicting foreign policy approaches: pro-western liberal, great power balancer, and nationalism in various forms of Russian ethnocentrism, pan-Slavism, regional hegemony and neo-imperialism. This research was conducted within the Constructivism approach in which foreign policy is influenced by internal process and Conflict and cooperation between different socio-cultural orientations.
https://jcep.ut.ac.ir/article_60540_9a5296035a1418946a4d1ab3bb71396f.pdf
احزاب سیاسی
روسیه
سازهانگاری
سیاست خارجی
فرهنگ
conflicting approaches
Constructivism
Culture
Foreign Policy
informal patronage networks
political parties
Russia
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2016-09-22
9
2
269
288
10.22059/jcep.2016.60541
60541
Research Paper
بررسی تأثیر رقابت روسیه و آمریکا بر روند همگرایی و واگرایی منطقهای آسیای مرکزی (سالهای 2001 تا 2008)
Analysis of the Effects of Competition between United States and Russia on Regional Convergence and Divergence of Central Asia, From 2001 to 2008
محمدجواد رنجکش
ranjkesh@um.ac.ir
1
نویدرضا لطیفان
2
استادیار روابط بینالملل دانشگاه فردوسی مشهد
دانشآموختۀ کارشناسی ارشد روابط بینالملل دانشگاه فردوسی مشهد
فروپاشی اتحاد شوروی تأثیرهای پیشبینینشدهای را بر اوضاع سیاسی جهان برجای گذاشت؛ بهویژه بر آسیای مرکزی از جمله فعالشدن قدرتهای منطقهای و جهانی که تا آن زمان بهدلیل حضور مؤثر اتحاد شوروی نمیتوانستند نقش اساسی دراین منطقه بازی کنند. با این شرایط زمینه برای حضور قدرتهایی چون آمریکا و روسیه (قدرتهای مداخلهگر نظام بینالملل) برای نفوذ هرچه بیشتر در آسیای مرکزی فراهم شد. پس از 11 سپتامبر 2001، ایالات متحدۀ آمریکا با پیروی از راهبرد اقدام پیشگیرانه بر محور مبارزه علیه تروریسم و تحدید تسلیحات کشتار جمعی، زمینه را برای نفوذ مستقیم در منطقۀ آسیای مرکزی فراهم کرد؛ از سوی دیگر روسیه که نگران به خطرافتادن موقعیت نسبی خود در منطقه بود؛ پس از دورهای کوتاه به همکاری با آمریکا در قالب مبارزه با تروریسم، به مقابله با یکجانبهگرایی آن در حوزۀ نفوذ سنتی خود پرداخت. بنابراین، نگارندگان بهدنبال آنند که آثار رقابت روسیه و آمریکا را بعد از 11 سپتامبر 2001 بر روند همگرایی و واگرایی منطقهای آسیای مرکزی با بهرهگیری از نظریۀ کانتوری و اشپیگل بررسی کنند. بر این اساس فرضیۀ نوشتار آن است که رقابت دوقدرت در منطقه، گرایش کشورهای منطقه به یکی از دوقدرت را با هدف برطرفکردن مشکلات سبب شده و زمینۀ همگرایی منطقهای در قالب «نومنطقهگرایی» را فراهم کرده است.
The collapse of the Soviet Union had unpredicted effects on its neighboring regions such as Central Asia. These conditions provided a situation for the powers such as United States and Russia to have a greater influence on Central Asia, and also to fill the absence of the power found by the collapse of Soviet Union. After September 11, 2001, United States of America, following the strategy of preventive action centered on the fight against terrorism and the threat of weapons of mass destruction, tried to have more direct influence on Central Asia. On the other hand, Russia, concerned about the risk to their relative position in the area, after a brief period of cooperation with the United States of America in the fight against terrorism, tried to stop United States from acting unilaterally in its own traditional sphere of influence. Accordingly, the authors try to analyze the effects of competition between United States and Russia on regional convergence and divergence of central Asia (after September 11, 2001) using the theories of Cantori and Spiegel. The research hypothesis is that the competition between the two powers in the area is responsible for the countries of Central Asia to tend toward one of these two powers for solving their problems and this delayed the formation of convergent regional agreements in Central Asia.
https://jcep.ut.ac.ir/article_60541_9a339b41127a3ec9b7c5e97bb779ab5c.pdf
آسیای مرکزی
آمریکا
روسیه
رقابت
نظریۀ کانتوری و اشپیگل
واگرایی
همگرایی
Central Asia
Competition
convergence
Divergence
Russia
United States
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2016-09-22
9
2
289
308
10.22059/jcep.2016.60542
60542
Research Paper
تکوینبخشی واگرایانۀ ترکیه در روابط ایران و جمهوری آذربایجان
The Turkey's Divergent Role in Iran-Azerbaijan Relations
احمد سلطانی نژاد
soltani@modares.ac.ir
1
رحیم سلامت آذر
aydin.azadi65@gmail.com
2
قاسم اصولی
ghasem.osuli@gmail.com
3
استادیار روابط بینالملل دانشگاه تربیت مدرس
استادیار دانشگاه پیام نور اردبیل
دانشجوی دکتری روابط بینالملل تربیت مدرس
تغییر ساختار نظام بینالملل و خلأ قدرت بهوجودآمده پس از فروپاشی اتحاد شوروی، زمینهساز حضور و رقابت قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای در آسیای مرکزی و قفقاز شده است؛ بهگونهای که نقشآفرینی یک قدرت در منطقه با حساسیت و واکنش سایر قدرتها روبهور میشود. مناسبات ایران با جمهوری آذربایجان از این موضوع جدا نبوده و با واکنش سایر قدرتها روبهرو شده است. یکی از عوامل اصلی ایجاد محدودیت در گسترش روابط ایران با جمهوری آذربایجان، هدفها و منافع قدرتهای تأثیرگذار فرامنطقهای در منطقۀ قفقاز و نقش آنها در مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان است. هدف اصلی این نوشتار تبیین نقش ترکیه در روابط ایران و جمهوری آذربایجان است. همسویی هویتی ترکیه با جمهوری آذربایجان و تضاد هویتی این قدرت فرامنطقهای با ایران، محدودیت روابط ایران و جمهوری آذربایجان را سبب شده است و بهدلیل گسترش روزافزون روابط جمهوری آذربایجان با ترکیه بهنظر میرسد که این وضعیت تداوم یابد و نسبت به سالهای قبل تغییر (بهبود روابط) ایجاد نشود. در این نوشتار از دیدگاه سازهانگاری و به روش تبیینی این فرضیه بررسی میشود.
The enormous changes in international system after the Soviet Union collapse led to a power vacuum and unprecedented competition of regional and trans-regional powers in central Asia and Caucasus. As a result of these phenomena, any actions by regional and international powers were viewed in the context of regional rivalries. Therefore, this fact brought several important obstacles in front of the expansion of Iran-Azerbaijan relations and at the same time led to reactions of other regional powers, including Turkey. The main goal of this article is to explain how Turkey's regional policy affected Iran-Azerbaijan relations. Turkey has had some common identity and mutual interest with Azerbaijan and so on its foreign policy towards this country put some important limitations in Iran-Azerbaijan relations. At the same time, Turkey's policy towards Iran brought more obstacles to Iran goal of expansion in its relations with Azerbaijan. This condition seems to continue because of the increase in Turkey-Azerbaijan relations. Therefore, there will be no important improvement in the coming years. This assumption will be studied from constructive points of view.
https://jcep.ut.ac.ir/article_60542_e309672cd1606280a8020fb4feb7a34f.pdf
آمریکا
امنیت
ایران
اسراییل
ترکیه
جمهوری آذربایجان
سازهانگاری
Constructivism
Iran-Azerbaijan relations
security
Turkey-Azerbaijan relations
United States
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2016-09-22
9
2
309
324
10.22059/jcep.2016.60544
60544
Research Paper
راهبرد روسیه در بحران سوریه (2014- 2011)
A Review of Russian Strategy towards the Crisis in Syria, 2011-2014
رضا سیمبر
rezasimbar@hotmail.com
1
علی اصغر ستوده
alisotoudeh1363@gmail.com
2
علی اسمعیلی
aliesmaeli2003@yahoo.com
3
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان
دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه گیلان
دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه گیلان
روسیه بهعنوان یک بازیگر مهم فرامنطقهای و احیاشده در صحنۀ جهانی راهبرد متفاوتی از غرب و کشورهای عربی در قبال بحران سوریه در پیش گرفته که بر مبنای دفاع سرسختانۀ دیپلماتیک و کمکهای نظامی از رژیم اسد است. حال این پرسش اساسی و محوری مطرح میشود که چرا روسیه راهبرد متفاوتی از غرب و کشورهای عربی در قبال بحران سوریه در پیش گرفته است و چه عواملی بر بهکارگرفتن این راهبرد تأثیرگذار بودهاند؟ یافتههای این نوشتار بر این اساس است که تقابل روسیه و غرب در بحران سوریه بر سر نظم و هنجارهای جهانی است که منافع منطقهای و جهانی روسیه را در طول این بحران تحت تأثیر قرار داده است. همچنین ساختار سیاسی و درک نخبگان روسی از این بحران که تهدیدها و فشارهای نظاممند در بحران سوریه را بر سیاست خارجی روسیه تبدیل و ترجمه میکنند بهعنوان متغیرهای میانجی سبب راهبرد متفاوت روسیه از غرب در طول بحران سوریه شده است. روش پژوهش در این نوشتار توصیفی- تحلیلی بر پایۀ روش کیفی و روش گردآوری دادهها منابع کتابخانهای و اینترنتی است.
Russia as an important Trans-regional and revived power in the global scene has taken a different approach toward Syrian crisis from of Western and Arabian countries; a strategy that is based on steadfast diplomatic and military support from Assad regime. As a basic and core question, we ask why Russia has taken a strategy toward Syrian crisis different from that of Western and Arabian countries and which factors have pushed Russia to this path? The findings of this research show that the confrontation between Russia and west is in fact a conflict upon global order and the norms which can affect Russian regional and global interests in this crisis. Moreover, Russia’s political structure and Russian elites’ perceptions with regard to this crisis are considered as mediating variables which have transformed and translated systemic threats and pressures in the Syrian crisis upon Russia’s foreign policy. These have pushed Russia to take a different path from the West. Our research methodology is descriptive-analytical and we have used library and internet sources for data collection.
https://jcep.ut.ac.ir/article_60544_9e8cb6a3428862593d8b4e96d80f4401.pdf
ادراک نخبگان روسی
بحران سوریه
روسیه
غرب
نظام بینالملل
international system
Russia
Russia’s Political Structure
Russian Elites’ Perceptions
Syria Crisis
West
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2016-09-22
9
2
325
340
10.22059/jcep.2016.60545
60545
Research Paper
روسیه و آسیای مرکزی: زمینهسازی برای جامعه بینالملل منطقهای
Russia and Central Asia: Drafting for Regional International Society
سید احمد فاطمی نژاد
a.fatemi@um.ac.ir
1
محمدرضا هاشمی
hashemi2023@gmail.com
2
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشآموختۀ کارشناسی ارشد روابط بینالملل دانشگاه فردوسی مشهد
با فروپاشی اتحاد شوروی، جمهوریهای آسیای مرکزی به استقلال رسیدند. بعد از استقلال این کشورها، روسیه نسبت به سرنوشت آنها توجه زیادی نداشت و این مسئله سبب شد تا سایر قدرتها درپی گسترش نفوذ خود در کشورهای آسیای مرکزی برآیند؛ اما چندی نگذشت که روسیه نگاه به شرق را در دستور کار خود قرار داد و تلاش کرد تا با ایجاد همگرایی گستردۀ منطقهای، مانع حضور سایر قدرتها در کشورهای همجوار خود شود. پرسش اصلی این نوشتار، این است که چرا روسیه و کشورهای آسیای مرکزی ظرفیت تشکیل جامعۀ بینالملل منطقهای را دارند؟ در پاسخ میتوان این فرضیه را طرح کرد که روسیه و کشورهای آسیای مرکزی با توجه به روابط تاریخی و فرهنگی (گمینشافتی) و همچنین روابط کارکردی (گزلشافتی) ظرفیت لازم را برای تشکیل جامعۀ بینالملل منطقهای دارند. همانگونه که از پرسش و فرضیه پیدا است، رهیافت نظری این نوشتار، مکتب انگلیسی روابط بینالملل بهویژه قرائت باری بوزان است. روابط تاریخی و فرهنگی در قالب سرگذشت تاریخی مشترک، مهاجرت متقابل و رواج زبان روسی و روابط کارکردی در قالب مناسبات اقتصادی و نظمسازی بررسی میشود. در این نوشتار، با استفاده از روش توصیفی و تکیه بر منابع کتابخانهای و اینترنتی، فرضیه ارزیابی میشود.
With the collapse of Soviet Union, Central Asian countries came into independence. The countries were neglected by Russia during the first years after their formation. This encouraged other regional and trans-regional powers to interfere in the region and try to maximize their interests. Shifting its foreign-policy process, Russia kept its eyes on look-east policy and tried to prevent others to increase their influence in the region. Russian long dominance on the region as well as historical interactions allows it to form a regional international society and catalyze integration between the country and Central Asian countries. Main question here is why Russia and Central Asian countries are able to constitute a regional International Society. It seems that cultural-historical relations between Russia and Central Asian countries in one hand and their increasing functional-economic interactions on the other hand, prepare them to form a regional international society. Cultural-historical relations will be studied in framework of joint historical experience, mutual migration, and spread of Russian language in the region. On the other hand, economic relationships and order-making process will be related in functional aspect. Assessing the hypothesis, we believe that English School theory of International Relation and descriptive-analytical method will be useful.
https://jcep.ut.ac.ir/article_60545_dcc2dd404ac84a3e217a4343a0315ddc.pdf
آسیای مرکزی
روسیه
جامعۀ بینالملل منطقهای
گزلشافت
گمینشافت
Central Asia
Gemeinschaft
Gesellschaft
Regional International Society
Russia
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2016-09-22
9
2
341
360
10.22059/jcep.2016.60547
60547
Research Paper
نقش مواریث مشترک فرهنگی در همگرایی ایران و جمهوری آذربایجان
The Role of Common Cultural Heritages in the Convergence between Iran and Republic of Azerbaijan
محمد رضا مجیدی
mrezamajidi@yahoo.com
1
حسین صوراناری
hs_8447@yahoo.com
2
دانشیار مطالعات منطقهای دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز دانشگاه تهران
از میان جمهوریهای برآمده از فروپاشی اتحاد شوروی، جمهوری آذربایجان با توجه به همجواری جغرافیایی، هممیراثی تاریخی- فرهنگی و همسانی مذهبی فرصتی ممتاز برای پیشبرد هدفهای جمهوری اسلامی ایران و گسترش حوزۀ نفوذ آن در منطقۀ آسیای مرکزی و قفقاز است؛ اما آنچه در عرصۀ عمل روی داد، شکلگیری تدریجی رابطهای نه چندان دوستانه میان دو کشور بود که در بسیاری زمانها با غیریتسازی و امنیتیسازی متقابل همراه بوده است. در کنار عوامل گوناگون، سازههای فرهنگی بهویژه مواریث مشترک فرهنگی نیز به سهم خود در تکوین این رابطه میان دو کشور نقش پررنگی بازی کردهاند. این نوشتار تلاشی است برای بررسی این پرسش که «آیا مواریث مشترک فرهنگی بهجای واگرایی فرهنگی، میتواند میان ایران و جمهوری آذربایجان فهم متقابل را بهبود ببخشد و به همگرایی هرچه بیشتر دولت، ملت و منافع این دو کشور کمک کند؟» در پاسخ با کاربست نظریۀ «سازهانگاری فرهنگی» نشان داده خواهد شد که تمرکز بر نقش مواریث مشترک فرهنگی در ساخت اجتماعی واقعیت، میتواند به شکلگیری هویت جمعی مبتنی بر فرهنگ در رابطۀ دو کشور و به همگرایی عملکرد آنها بهعنوان یک «ما» کمک کند.
Of all the states that emerged from the collapse of the Soviet Union, Azerbaijan because of its characteristics such as geographical proximity, common cultural-historical heritages and same religious identity is a unique opportunity for Islamic Republic of Iran to advance its goals and expand its sphere of influence in Central Asia and Caucasus. But what happened on the ground, evolution has not initiated so friendly relationship between the two countries and in many cases it has been associated with the interaction of otherness and security. In addition to various factors, cultural structures, particularly the common cultural heritage, for its part in the development of the relationship between the two countries have played a strong role. This article is an attempt to examine the question, "can the common cultural heritage rather than cultural divergence and controversy, a be a mutual understanding between Iran and Azerbaijan to improve the convergence state? “In response to the application of the theory of "cultural constructivism" we indicated that a focus on the common cultural heritage role in the social construction of reality can form a collective identity based on the culture of the two countries and to integrate their function as a contribution.
https://jcep.ut.ac.ir/article_60547_8438bfd72eb3d404ea3050ac3f55b8fe.pdf
ایران
جمهوری آذربایجان
سازمان یونسکو
سازهانگاری فرهنگی
میراث مشترک فرهنگی
همگرایی
Azerbaijan
common cultural heritage
convergence
cultural constructivism
Iran
UNESCO
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2016-09-22
9
2
361
376
10.22059/jcep.2016.60548
60548
Research Paper
اقتصاد عاملی برای «دگرگونی منازعۀ» ترکیه و ارمنستان
Economic Factor as a Means for Armenian-Turkish Conflict Transformation
محمد ملک محمدی
mobina_m866@yahoo.com
1
افسانه شیرانی
malekm_m@yahoo.com
2
استادیار گروه زبان و ادبیات ارمنی- آلمانی دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری تحولات و نهادهای سیاسی انستیتوی حقوق، علوم اجتماعی و سیاسی آکادمی ملی علوم جمهوری ارمنستان
منازعۀ ترکیه و ارمنستان فراتر از موضوعهای مورد اختلاف دو کشور، منازعهای است که گسترۀ آن به سطوح منطقهای و بینالمللی گسترش یافته و در پیچیدهترکردن فرایند حل منازعۀ دو کشور تأثیر شایان توجهی داشته است. با توجه به مسائل و موضوعهای مورد اختلاف دو کشور بهنظر میرسد که منازعۀ ترکیه و ارمنستان هیچگونه راهحل سیاسی ندارد و در چارچوب هیچیک از راهکارها و رویکردهای حل منازعات بینالمللی و مدیریت بحرانها قرار نمیگیرد. در چنین شرایطی تجربۀ حل منازعات بینالمللی نشان میدهد که تغییر در رویکرد حل سیاسی منازعه و دگرگونی در هر یک از سطوح منازعه به نتایج شایان توجهی برای دو کشور منجر خواهد شد. انگیزۀ اقتصادی تنها راهبردی است که دو طرف منازعه را بهسوی تعدیل در نگرش سیاسی محض به حل منازعه پیش میبرد. اقتصاد عاملی برای «دگرگونی منازعۀ» ترکیه و ارمنستان، افزون بر منافع اقتصادی برای دو کشور به حل سیاسی منازعه نیز کمک خواهد کرد. نتیجۀ مطالعات اقتصادی که براساس نظریههای مزیت نسبی و دیگر نظریههای اقتصادی انجام شده است، بیانگر رشد اقتصادی دو طرف در شاخههای مختلف اقتصادی است.
The Armenian-Turkish conflict except the disagreement between the two countries has also developed in the regional and international levels. It is becoming the conflict of interests and competition of superpowers in regional and international sphere, which has its great influence on the complication of the process of the conflict between the two countries. Taking into consideration the disagreement between the two countries, it seems that this conflict doesn’t have a political solution and any mechanism of the conflict resolution. Taking such situations as the experiment of the international conflict resolution into consideration shows that the conflict transformation will reflect the important results of each level for the two countries. In the study, we discussed the development of the economic relations as the strategy of conflict transformation between the two countries, the programs and events about the development of Armenian-Turkish economic relations in the period of post-Soviet Union, the activities of NGOs and economic Relations Commission.
https://jcep.ut.ac.ir/article_60548_96ae8df72b81e1e34f112634a0f7c407.pdf
آمریکا
ارمنستان
اقتصاد
ترکیه
دگرگونی منازعه
دیپلماسی
روسیه
America
Armenia
conflict transformation
Economics
track II diplomacy
Turkey
Russia
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2016-09-22
9
2
377
394
10.22059/jcep.2016.60550
60550
Research Paper
راهبرد گسترش نفوذ در سیاست خارجی پوتین
Influence Expansion Strategy in Putin’s Foreign Policy
مسعود موسوی شفائی
smshafaee@gmail.com
1
محمد تقی بازگرد
m.bazgard@modares.ac.ir
2
استادیار گروه روابط بینالملل، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس
پس از فروپاشی اتحاد شوروی، روسیه مدتی در سیاست خارجی دچار خلأ راهبردی شد و دورهای از انفعال در نظام بینالملل را تجربه کرد. در این زمان، روندی از سیاستگذاریهای بیثبات، ناهمگن و غیرشفاف را در سیاست خارجی این کشور شاهد بودیم. در همین دوران آمریکا نفوذ خود را در حوزۀ پیرامونی روسیه گسترش داد؛ اما با تسلط پوتین بر دستگاه حاکمۀ روسیه، سیاست خارجی این کشور دچار تحول شد. پوتین راهبرد گسترش نفوذ را سرلوحۀ سیاست خارجی خود قرارداد و خواستار احیای قدرت تاریخی روسیه در عرصۀ جهانی شد. بهنظر نگارندگان، از میان نظریههای روابط بینالملل، واقعگرایی نوکلاسیک بهدلیل توجه همزمان به متغیرهای سیستمی و سطح داخلی و تأثیر آن بر سیاست خارجی، چارچوب نظری مناسبی برای بررسی تحول راهبردی در سیاست خارجی روسیه است. هدف این نوشتار بررسی دلایل تغییر راهبردی در سیاست خارجی پوتین است. این نوشتار با روشی توصیفی- تحلیلی به این پرسش پاسخ میدهد که مهمترین عوامل گسترش نفوذ در سیاست خارجی پوتین چیست؟ فرضیۀ اصلی این است که رشد اقتصادی بهویژه ناشی از فروش انرژی و انسجام داخلی روسیه، مهمترین عوامل تأثیرگذار بر ادراک رهبران روسیه از قدرت نسبی و ساختار نظام بینالملل به راهبرد گسترش نفوذ در سیاست خارجی پوتین منجر شده است.
After collapse of the Soviet Union, Russia is faced with strategic vaccum in its foreign policy for a time. Thus, we were witnessing a period of unstable, inactive and reactionary policy- making in Russian foreign policy while the US was expanding its influence on the Russian periphery. But in Putin's administration, the Russian foreign policy has evolved dramatically. Putin put the influence expansion strategy as top priority of his foreign policy to globally revive Russia's historical power. According to the authors, neoclassical realism due to focusing on both domestic and systemic variables, is a proper theoretical framework for understanding strategic evolution of Putin’s foreign policy. This research attempts to investigate the causes of strategic change in Putin's foreign policy through answering the following question: what are the important factors of the influence of expansion strategy and how they work? The main hypothesis of this study is that economic growth (mainly based on energy sector development) and Russia's internal cohesion are the major factors affecting the Russian leaders' perception of relative power which led to influence expansion strategy in Putin's foreign policy.
https://jcep.ut.ac.ir/article_60550_5ab3d575d6374db3b8b5a143a8c7eca6.pdf
پوتین
روسیه
سیاست خارجی
نفوذ
واقعگرایی
Foreign Policy
influence
Putin
Realism
Russia
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2016-09-22
9
2
395
410
10.22059/jcep.2016.60551
60551
Research Paper
نقش خاندان باگراتیان گرجستان در تثبیت قدرت شاه صفی (1038-1052ق)
The Role of Georgian Bagrati Clan in Fixing The Shah Safi’s Power (1038-1052 A.H.)
محمود مهمان نواز
mahmoud.mehmannavaz@yahoo.com
1
کشواد سیاهپور
ksiahpour@yahoo.com
2
استادیار گروه تاریخ دانشگاه یاسوج
استادیار گروه تاریخ دانشگاه یاسوج
خاندان باگراتیان از قدیمیترین و مشروعترین خاندانهای گرجستان و مورد اعتماد صفویان بودند. در زمان سلطنت شاه صفی این اعتبار در سایۀ خدمات ارزندۀ آنها به شاه و تثبیت پادشاهی وی، افزایش چشمگیری یافت. شاه صفی به هنگام قدرتگیری درپی آن بود تا خیمۀ پادشاهی خویش را براساس پایههای جدید برپا کند و عناصر قدیمی وابسته به شاه عباس را براندازد. برای برانداختن این عناصر قدیمی هم به بازویی قدرتمند و هم به عناصری کاردان و کارآمد برای جایگزینی آنها نیاز بود. خاندان باگراتی عناصر لازم و وابسته بهخود، برای جایگزینی نخبگان قدیمی را در اختیار داشت. شاه صفی توانست با کمک و توسل به خاندان باگراتیان بر تمامی توطئههای داخلی غلبه کند. پاسخ به این پرسشها که چرا شاه صفی به خاندان باگراتیان متکی شد؟ چه عواملی سبب شد تا خاندان باگراتیان به بالاترین حد و درجۀ اعتبار نزد شاه صفی دست یابند؟ تلاشهای خاندان باگراتی برای گذران امور منجر به چه نتایجی شد؟ و این تلاشها چه تأثیری در برهمزدن توازن قدرتی که توسط شاه عباس اول میان گروههای سهگانۀ متعارض( ترک، تاجیک و قوللر) ایجاد کرده بود، داشت؟، از مهمترین دغدغههای این نوشتار است.
The Bagratian clan was the oldest and the most legitimate in Georgia and Safavid was confident about them. During the reign of Shah Safi, the credit of Bagrati clan was increased due to their valuable service to the monarch and fining his reign. In the beginning of the accession, he wanted set up the tent of her reign based on the new columb and overthrow old elements that was independent on Shah Abbas. To overthrov these old elements, he required to a vigorous, skilled and efficient agent for replacement. Bagrati clan has necessary elements and dependent on the old elites. Shah Safi could make conquests on the all interior plots, with assistance and recourse to Bagrati clan. The main purpose of this study is to find the answer of the following questions: Why Shah Safi rely on the Bagrati clan? Which are the reasons the Bagrati clan reached to the maximum power of their authority? What are the attempts of the Bagrati clan to conduct the affairs? What is the influence of Bagrati clan attempts on the disordering the balance of power? what the first Shah Abbas developed among three opponent groups (Turk, Tajik and Ghollar)?
https://jcep.ut.ac.ir/article_60551_96b1b7454d6e859230601f68de6503d3.pdf
خاندان باگراتیان
سپهسالار
شاه صفی
شاه عباس اول
قوللرآقاسی
گرجستان
Bagratian
The First Shah Abbas
Georgia
Ghollar Aghasi
Sepahsalar
Shah Safi
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2016-09-22
9
2
411
430
10.22059/jcep.2016.60552
60552
Research Paper
تعامل سیاست خارجی ایران و روسیه در تقابل با محور شرقی- غربی در قفقاز جنوبی
Cooperation in Foreign Policy of Iran and Russia against East-West Axis in South Caucasus
عنایت الله یزدانی
yazden2006@yahoo.com
1
احسان فلاحی
eh.fallahi@gmail.com
2
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه اصفهان
یکی از بارزترین پیامدهای فروپاشی اتحاد شوروی ایجاد خلأ قدرت در جمهوریهای نواستقلال بود. بدین سبب کشورهای منطقهای و فرامنطقهای از راه اتحاد و ائتلاف با جمهوریهای قفقاز جنوبی درپی افزایش نفوذ خود در این منطقه هستند. ترکیه و اسرائیل از راه همکاری با جمهوری آذربایجان، محور شرقی- غربی را تشکیل دادهاند. این همکاری، منافع مشترک روسیه و ایران را تهدید میکند. در مقابل تهران، مسکو و ارمنستان بهصورت واکنشی، محور شمالی- جنوبی را بهوجود آوردهاند؛ اما تعامل تهران و مسکو بهعنوان بازیگران اصلی این اتحاد چندان پایدار بهنظر نمیرسد. بدین سبب نوشتار پیشرو درپی پاسخ به این پرسشها است که «ماهیت همکاری ایران و مسکو در قفقاز جنوبی چیست؟ دامنۀ تعامل سیاست خارجی ایران و روسیه، باهدف مقابله با محور شرقی- غربی در چه سطحی است؟» «با گذشت بیش از دو دهه از فروپاشی اتحاد شوروی، همکاری تهران و مسکو در قفقاز جنوبی به سطح راهبردی نرسیده است. تعاملات منطقهای این دو کشور ماهیتی تدافعی و کارکردی تاکتیکی دارد». این فرضیه با کاربست موضوع اتحاد و ائتلاف در نظریۀ واقعگرایی بررسی خواهد شد.
Vacuum of power was one of the most important consequences of USSR Collapse. Regional and Trans-Regional countries have been pulled to south Caucasus to extend their influence on this region. Turkey and Israel thought alliance with Azerbaijan Constitute East-West Pivot. This cooperation threatens common interests of Russia and Iran. Reaction of Tehran and Moscow creates North-South axis thought alliance with Armenia and attempts to affect influence of East-west axis. But interaction between Tehran and Moscow does not seem so sustainable. Thus, this question can be raised: What is the nature of Iran and Russia’s cooperation in South Caucasus? What is the level of Iran and Russia’s foreign policy interaction to deal with the East- west axis? “With the passing of more than two decades of Soviet Union dismantlement, Tehran and Moscow cooperation has not reached strategic level. Regional interactions of Iran and Russia has defensive nature with tactical function.” This hypothesis will be tested by alliances and coalitions in realism theory.
https://jcep.ut.ac.ir/article_60552_78280efeb017f4d65aac441fb5148dd0.pdf
اتحاد و ائتلاف
تاکتیک
راهبرد
سیاست خارجی
قفقاز جنوبی
واقعگرایی
Alliance
Foreign Policy
Realism
South Caucasus
strategic
tactic