per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2017-09-23
10
2
239
254
10.22059/jcep.2018.202403.449633
65256
Research Paper
سه دورۀ تولید و بازتولید سیاست در نظام اجتماعی ارامنۀ قفقاز (430-303/ 1220-430/ 1501-1220)
Three Phases of Production and Reproduction of Policy in the Caucasus Armenian Social System, 330-1501 A.D.
سید هاشم آقاجری
h_aghajari@yahoo.com
1
سید علی مزینانی
a.mazinani@modares.ac.ir
2
استادیار تاریخ، دانشگاه تربیت مدرس
دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس
در طول قرنهای 3 تا 15، ارمنستان قفقاز مدام تحت هجوم ملتها و اقوام مختلف قرار داشت؛ از قرن چهارم تا هفتم عرصۀ رقابت ساسانیان و رومیها/بیزانسیها بود. سپس در طول قرنهای 7 تا 11 محل منازعۀ خلافت اسلامی و امپراتوری بیزانس قرار گرفت. بعد برای دو قرن جولانگاه ترکان و بیزانسیها شد و سرانجام در طول قرنهای 13 تا 15 نیز به میدان تاخت و تاز مغولان و ترکمانان تبدیل شد. پرسش اصلی اینجا است که سیاستورزی این قومیت کوچک، که در مقایسه با تمام ملتهای مهاجم منابع تخصیصی و اقتداری محدودی داشته است را در آن موقعیت جغرافیایی و برهۀ زمانی چگونه باید فهم کرد. اتکا بر نظریۀ ساختیابی و جامعهشناسی تاریخی مکمل آن نشان میدهد که باید پاسخ را در انتشار هرچه بیشتر سیاستورزی در زمان- مکان دید. سیر تاریخی سیاستورزی ارامنه، نشانگر حرکتی تاریخی و غیرتکاملی از سوی اتکا بر منابع تخصیصی محدود در زمان- مکان (دژنشینی، مالکیت ارضی، نیروی مسلح) بهسمت منابع اقتداری (قانونگذاری، امر قدسی، میانجیگری، ترجمه، تفسیر و بایگانی، بیعت و بیعتنکردن، بیگانگان) و گونۀ نوینی از منابع تخصیصی (وقف، پول، تجارت) است که ویژگی هر دو گستردگی بیپایانی در زمان- مکان است. این نوشتار، تحول مورد نظر را در قالب سه مقطع تاریخی به تصویر میکشد؛ سالهای 330 تا 420، سالهای سیاست مبتنی بر منابع تخصیصی، سالهای 420 تا 1220 دوران تکوین سیاست مبتنی بر منابع تخصیصی کناررفتن گونۀ کهن سیاست، 1220 تا 1501 دوران تثبیت سیاستورزی مبتنی بر منابع تخصیصی.
To the Caucasus Armenian, the duration between the third to the fifteenth centuries A.D is an age of relentless invasion and aggression by neighboring powers. Accordingly, from the forth to the seventh the same was a Sasanid-Roman battleground; then, from later in the seventh to the eleventh a Caliphate-Byzantium conflict emerged. Afterward, for two centuries Turko-Byzantium tensions trampled the region. Eventually, it was succumbed to the Mongol-Turkmen ravage. The key question here is how one should approach and comprehend the politicization of a minor ethnicity so inferior to its neighbors in terms of both allocative and authoritative resources and entangled in a tough geography. Utilizing the prism of Structuration Theory sets forth the dissemination across time and space as an answer. In this view, the precedencies of Armenian policy signify a historical and non-evolutionary development from an allocative-based, and, as such, time-space bounded policy (erected upon kinship and castle-holding, landownership, armed force) toward a policy constituted of authoritative (legislation, divinity, mediatory and lobbying, translation, interpretation and archiving, paying or renegading homage, alien powers) and highly-aptitude-to-disseminate allocative resources (endowment, money, commerce) the two elements of which the main characteristics was unleashing the Armenian policy from any time-space restriction. Into three historical phases the present survey may divide the subject to depict the historical development; the age of the allocative-based policy, 330 to 420 A.D.; the age of generation of the authoritative-based policy, 420 to 1220; the age of maturation of the authoritative-based policy, 1220 to 1501.
https://jcep.ut.ac.ir/article_65256_199ec6eb729e902bc1efe71a2f372c77.pdf
ارمنستان
ساختیابی
سیاست
قفقاز
منابع اقتداری
منابع تخصیصی
Allocative Resources
Authoritative Resources
Armenian
politics
Structuration
the Caucasus
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2017-09-23
10
2
255
270
10.22059/jcep.2018.123033.449579
65257
Research Paper
تبیین ژئواکونومیک نظم منطقهای خاورمیانه و آسیای مرکزی در سیستم جهانی
Geo-economics Explanation of the Middle East and Central Asian Regional Order in the Global System
داوود آقایی
sdaghaee@ut.ac.ir
1
ابراهیم طاهری
etaheri@yazd.ac.ir
2
استاد گروه مطالعات منطقهای، دانشگاه تهران
استادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه یزد
نظم منطقهای را میتوان سازماندهی الگوهای رفتاری میان واحدها و کنشگران موجود در یک منطقه تعریف کرد که در نتیجۀ آن هدفهای سامانۀ منطقهای محقق شود. برخلاف نظم قدیمی که در آن ویژگیهای ژئوپلیتیک نقش اصلی را دارد؛ نظم جدید حالت چندبعدی دارد. در واقع با افزایش سطح ارتباطات میان کنشگران در سیستم بینالملل نوع جدیدی از نظم بر مبنای اشتراکهای فرهنگی، سیاسی- امنیتی و اقتصادی شکل گرفته است که برخلاف نوع قدیمی نظم در سیستم بینالملل حالت جغرافیایی صرف نداشته و ارتباطات و اشتراکها در آن نقش اصلی را ایفا میکنند. در نظم جدید، مناطق بهعنوان حلقههایی در نظر گرفته میشوند که گرههایی آنها را به یکدیگر وصل میکند. پرسش نوشتار این است که با تمرکز بر منطقۀ خاورمیانه و آسیای مرکزی این نوع از نظم چه ویژگیهایی دارد؟ نتایج نشان میدهد که در قالب برداشت جدید از نظم، منطقۀ خاورمیانه و آسیای مرکزی دیگر مناطقی جدا از هم نیستند؛ بلکه در قالب یک منطقه تصور میشوند که ویژگیهای مشترک اقتصادی دارند همچون تولیدکنندۀ مواد خام در نظام بینالملل، حاشیهایشدن در نظم اقتصادی بینالمللی، شکننده و آسیبپذیربودن در پیوندهای راهبردی خود با مناطق مرکزی، وابستگی سیاسی - نظامی به مناطق مرکزی و قرارگیری تحت سیاستهای کنترلی نظام مرکزی. هدف این نوشتار تبیین ویژگیهای ژئواکونومیک نظم پیوندی خاورمیانه و آسیای مرکزی است. روش نوشتار نیز روش توصیفی- تحلیلی خواهد بود.
Regional order can be defined as organizing behavior patterns between units and actors in a region, as a result of which, the objectives of the regional system will be realized. Unlike the old order in which geopolitical features play a major role, the new order has a multi-dimensional status. In fact, by increasing the level of communication between actors in the international system, a new kind of order is formed based on cultural, political, security and economic commonality, Unlike the old type of order, the international system does not have a geographic status, and communications and sharing values play a major role in it. In the new order, regions are considered as loops that connect the nodes. The research question is: What are the characteristics of this type of order with focusing on the Middle East and Central Asia? The results show that, in the context of a new conception of order, the Middle East and Central Asia are not considered to be separate regions but they are considered to be in a region and has common economic characteristics such as the production of raw materials in the international system, marginalization in the international economic order, fragility and vulnerability in its strategic links with the central regions, the political-military affiliation to central areas and being under the control of the central sector policy system. The purpose of this study is to explain the geo-economical characteristics of the Middle East and Central Asian linkage system. The research method used will be descriptive and analytical.
https://jcep.ut.ac.ir/article_65257_dbba4f10c8b630b837700c80534eae84.pdf
آسیای مرکزی
ایران
پیوند شبکهای
ترکیه
خاورمیانه
ژئواکونومیک
سیاست کنترلی
نظم پیوندی
Central Asia
Control Policy
Geo-economic
Iran
Linkage Order
Middle East
Network Link
Turkey
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2017-09-23
10
2
271
288
10.22059/jcep.2018.132606.449602
65258
Research Paper
راهبرد سیاسی- نظامی ایالات متحدۀ آمریکا در آسیای مرکزی پس از 11 سپتامبر؛ هدفها و چالشها
US Military Political Strategy in Central Asia after September 11th; Goals and Challenges
محمدجعفر جوادی ارجمند
mjjavad@ut.ac.ir
1
صالح سلاورزیزاده
ssalavarzi@yahoo.com
2
دانشیار علوم سیاسی، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه اصفهان
مقالۀ پیش رو بهدنبال پاسخدادن به این پرسش است که سیاست و راهبرد کلان و هدفهای آمریکا از حضور نظامی در منطقۀ آسیای مرکزی پس از 11 سپتامبر چیست و این راهبرد و هدفها در منطقه با چه موانع و چالشهایی روبهرو است؟ در پاسخ میتوان گفت که منطقۀ آسیای مرکزی برای آمریکا اهمیت بالای ژئوپلیتیکی دارد؛ به این شکل که استقرار آمریکا در آسیای مرکزی میتواند ضمن مبارزه مستقیم با تروریسم و استفاده از منابع انرژی منطقه، از یکسو به گسترش نفوذ این کشور و از سوی دیگر به کنترل و مقابله با نفوذ رقبای سنتیاش همچون روسیه و چین منجر شود. البته میزان موفقیت این راهبردها و هدفها به چگونگی مواجهۀ آمریکا با چالشهایی همچون وضعیت جغرافیایی منطقه، افراطیگری اسلامی و تروریسم و رقبای منطقهای همچون روسیه و چین بستگی دارد. راهبرد اصلی و همیشگی آمریکا حضور در مناطق راهبردی جهان و جلوگیری از سلطۀ قدرتهای رقیب این کشور چون روسیه و چین بوده است. در ارتباط با منطقۀ آسیای مرکزی حضور آمریکا در دورۀ بوش و اوباما بررسی شده است. راهبرد کلان هر دو رئیس جمهور در راستای همان هدف همیشگی ایالات متحده یعنی حضور در مناطق با اهمیت بوده است؛ اما تاکتیکها با توجه به مقتضیات زمانی تفاوت داشته است. در دورۀ بوش و بعد از رخداد یازده سپتامبر بهعلت وجود تهدیدهای مستقیم علیه آمریکا، ابزار و تاکتیک از نوع سخت و حضور نظامی بوده است؛ اما در دورۀ اوباما بهدلیل برطرفشدن نسبی تهدیدها، تاکتیکها به حضور نرم و استفاده از قدرت هوشمند تغییر یافتهاند.
The following article seeks to answer the question of the policy and strategy and the goals of the United States in its military presence in the Central Asian region after September 11th and the obstacles and challenges that this strategy is faced with in the region. Briefly, it can be said that the Central Asian region has a high geopolitical significance for the United States. So that the deployment of the United States in Central Asia can, on the one hand, directly combat terrorism and the use of regional energy resources on the expansion of its influence and, on the other hand, to control and counteract the influence of its traditional rivals, such as Russia and China. Of course, the success rate of the strategy and its objectives depends on how the United States faces challenges such as the geographic situation of the region, Islamic extremism and terrorism and rivals in the region, namely, Russia and China. America’s main and permanent strategy is presence in the strategic areas of the world and preventing the domination of rival powers such as Russia and China. In the context of the Central Asian region, the presence of the United States in the Bush and Obama periods have been examined. The grand strategy of both presidents was important for the same enduring goal of the United States, namely, presence in the regions, but tactics differed according to the timescales. In the Bush period, and after September 11th, direct threats to the United States have been a formidable tactic and military tactic, but Obama has changed the tactics to soft tactics and intelligence.
https://jcep.ut.ac.ir/article_65258_fbe9416472d595657ac65c9895ae7118.pdf
آسیای مرکزی
افراطیگری
آمریکا
پایگاه نظامی
تروریسم
America
Central Asia
Extremism
Military Base
terrorism
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2017-09-23
10
2
289
306
10.22059/jcep.2018.203008.449636
65259
Research Paper
پیوندهای بینالمللی از راه تجارت بر محور معاوضۀ نفت
International links through Trade on the Axis of Oil Swap
فتح الله رحیمی
rahimif_law@yahoo.com
1
راضیه رسکتی
rahimif_law@yahoo.cim
2
استادیار حقوق، دانشگاه آزاد تهران شمال
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجارت، دانشگاه آزاد تهران شمال
دهۀ 1990 آغاز صادرات نفت برای توسعۀ اقتصادی کشورهای نواستقلال در آسیای مرکزی است که بهعلت دسترسینداشتن به آبراههای آزاد بینالمللی و صرفۀ اقتصادی نداشتن صادرات نفت خام با هواپیما و یا حملونقل آن از راههای زمینی از نظر به صرفهبودن مسیر انتقال نفت از ایران به جهت ارتباط دریایی از راه دریای عمان و خلیج فارس با اقیانوسها، به معاوضۀ نفت متوسل شدهاند. شروع آزمایشی این عملیات نفتی در ایران، از سال 1996 بوده است و با استمرار بهعنوان یک قرارداد نفتی، نقش مؤثری در روابط اقتصادی بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی ایفا کرده است؛ ولی توقف معاوضه در سال 2010 از سوی ایران و همچنین تناسبنداشتن سطح تولید نفت خام کشورهای آسیای مرکزی به نسبت ظرفیت بالای انتقال آن به بازارهای مصرف و کاهش قیمت جهانی آن و در مقابل افزایش ظرفیت تولید گاز، بر روند رو به رشد روابط اقتصادی از معاوضه، تأثیر منفی گذاشته است. به هرحال معاوضه یک ابزار تجارت متقابل برای تعویض کالا است و در عملیات نفتی نیز مورد استفاده قرار گرفته است و موجب صرفهجویی در هزینۀ انتقال نفت و فرآورده در داخل کشور و کاهش هزینههای حملونقل و رفتوآمد جادهای و ریلی میشود. با واردات نفت یا فرآوردۀ نفتی تولیدی کشورهای حاشیۀ دریای خزر در یکی از نقاط مرزی ایران و مصرف آن در داخل و در قبال آن صدور نفت یا فرآورده با همان مشخصات از مرز خروجی دیگر در شرایط غیر تحریمی تجارت نفت ایران، سبب گسترش روابط تجاری و تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی و ارتقاء امنیت ملی این کشورها میشود.
The 1990s is the beginning of oil exports for the economic development of newly independent States in Central Asia. Due to the lack of access to international waterways and the unprofitable export of crude oil to the airplane or its transit through land routes, these countries have inevitably resorted to a swap of oil, due to the cost-effectiveness of the route of transportation of oil from Iran for the purpose of sea communication through the Oman Sea and the Persian Gulf with the oceans. This experiment began oil operations in Iran, from 1996, with the continuation of the oil contract, Swap has played an important role in economic relations between Iran and the countries of Central Asia. However, Iran has stopped swap in 2010 as well as the disproportion of the level of crude oil production in Central Asian countries relative to the high capacity of its transfer to consumer markets, and, in addition, reducing its global prices and mutually increasing gas production capacity, has had a negative impact on the growing trend of swap economic relations. However, Swap is a cross-selling tool for switching goods and it is also used in oil operations and has led to a saving on the cost of transferring oil and products inside the country and reduces transport and road and rail transport costs. By importing oil products or petroleum products produced by the Caspian littoral countries in one of the border areas of Iran and consuming them internally and exporting oil or its products with the same specifications from the other exit frontier in non-sanctioned conditions of Iran’s oil trade, Swap will expand trade relations, strengthen economic and political relations, and promote the national security of these countries.
https://jcep.ut.ac.ir/article_65259_6b3fbb8be161819d07c89332f5d91eae.pdf
پالایشگاه
پایانۀ نفتی
تجارت
حملونقل
خط لوله
درآمد
معاوضه
Income
Oil Terminal
Pipeline
Refinery
Substitution
Swap
trade
Transit
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2017-09-23
10
2
307
324
10.22059/jcep.2018.134120.449608
65260
Research Paper
بازشناسی خود و دیگری در جریانهای فکری و بنیادهای سیاست خارجی روسیه
Recognition of “Other” in the Civilizational Debates and the Foundations of Foreign Policy in Russia
احمد رشیدی
a.rashidi@umz.ac.ir
1
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه مازندران
این نوشتار بهدنبال تحلیل و شناخت جایگاه «دیگری» در اندیشههای متفکران روس است. برای قرنها روسیه با اروپا، آسیا و خاورمیانه در تعامل شدید بودند و در ارتباط با این غیریتهای گوناگون متفکران روس نظریهها و گفتمانهای مختلفی را توسعه بخشیدهاند. مطالعۀ این مباحث، ما را در شناخت مشکلات معرفتشناختی نظریههای مسلط، بهویژه مکتب نوسازی، در مطالعات علوم سیاسی و ناکارآمدی آنها در تبیین مسئلۀ تفاوت یا دیالکتیک خود و دیگری کمک میکند. برای تبیین تداوم و تغییر در عرصۀ اندیشههای روسی، نمونههای تجربی از جریانهای فکری روس در دورههای مختلف امپراتوری و پس از فروپاشی اتحاد شوروی شامل جریانهای غربگرایی، اسلاوگرایی، شرقگرایی، اوراسیاگرایی و یورو- شرقگرایی بهعنوان موارد مطالعاتی انتخابشده و در این فرایند نوع نگاه آنها به دیگری مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است. اگرچه موجودیتهای تمدنی شرق و غرب همواره چالش مهمی برای متفکران روس بوده است؛ اما بعضی از آنها در این میان از چشماندازی متفاوت راههایی را برای مفهومبندی و نظریهپردازی در مورد این دو موجودیت فرهنگی در کالبد منحصربهفرد اندیشه روسی پیدا کردهاند. یافتههای نوشتار نشان میدهد جریان اندیشههای روس بهتدریج از ذاتگرایی فاصله گرفتهاند و در این فرایند به سمت شناسایی و پذیرش دیگری بهعنوان طرف گفتوگو حرکت کردهاند. شرق کمابیش به این آمادگی پاسخ مثبت داده و بر این اساس گفتوگوها و همکاریهای سازندهای در قالب اتحادیهها و توافقنامههای دو یا چندجانبه شکلگرفته است. از سوی دیگر، غرب آمادگی متقابلی برای گفتوگو با روسیه نشان نداده است. از آنجا که براساس چارچوب نظری نوشتار هویت تحت تأثیر دیگران همواره بازتعریف میشود؛ بنابراین نگرش منفی غرب به روسیه میتواند تلقی روسیه از دیگری غربی را دگرگون کند و در فرایند گفتوگوهای آنها اخلال ایجاد کند.
This article seeks to recognize the “other’s” position in Russian civilizational thoughts. For centuries, Russia has participated in intense interactions among European, Asian and Middle Eastern regions, and it has developed a language and theories for relating to its various others. Studying Russian debates can help us in the task of reflecting on problematic epistemological assumptions behind the western dominant theories in political science studies, as well as clarifying their inefficiency in explaining the Self/Other dialectic. To understand both continuity and change in Russian civilizational debates, I draw some cases of Intellectual currents from imperial and post-soviet historical periods for analyzing their approaches toward Russian Other. The Russian Intellectual currents that have been studied in this framework include the following: Eurocentrism (both westernizers and Slavophilies), Easterners, Eurasianists and Euro-Easterners. Although moving beyond viewing East/West interaction as a challenge to Russian thinkers, some of them have found ways to conceptualize the two cultural entities as in dialogue with one another and to Redefine Russian identity. The research findings show that Russian civilizational thoughts is transforming to less-essentialism and to recognition of the others as dialogue counterpart. East has responded positively to this preparation, and on this basis constructive dialogues and partnerships have been formed in the form of bilateral or multilateral unions and agreements. On the other hand, the West has not shown a readiness for dialogue with Russia. Since, according to the theoretical framework of research, identity is continuously redefined in relation to others, the negative attitude of the West towards Russia can transform Russia's perception of the West and so disrupt dialogue process between the West and Russia.
https://jcep.ut.ac.ir/article_65260_fcfc04790b0252d754c79222b1588b50.pdf
اسلاوگرایی
اوراسیاگرایی
شرقگرایی
کنش متقابل نمادین
هویت روس
ارو- شرقگرایی
Easterners
Eurasianism
Euro-Easterners
Russian Identity
Slavophilism
Symbolic Interaction Theory
Westernizers
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2017-09-23
10
2
325
340
10.22059/jcep.2018.139890.449622
65261
Research Paper
مسئولیت بینالمللی کیفری برای جنایتهای ارتکابی در خوجالی
International Criminal Responsibility for the Crimes Commited in Khojaly
حسین فخر
hossein.fakhr1365@gmail.com
1
سالار صادقی
salar.n1371@gmail.com
2
دانشیار حقوق، دانشگاه تبریز
دانشجوی دکتری تخصصی حقوق کیفری و جرمشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
رویدادهای قرهباغ در سال 1988 همراه با تلاشهای مستمر ارمنستان برای ساختن یک حکومت، به تخریب شهرها، روستاها و قتل و آوارگی صدها نفر از آذربایجانیها از سرزمین مادری خود منجر شد. در 25 و 26 فوریۀ 1992 بهدنبال بمباران توپخانۀ خوجالی، این شهر بهدست نیروهای ارمنی تسخیر شد و ارمنستان در قرهباغ یک عملیات جنگی آغاز کرد. پرسش اصلی این است که با توجه به حقایق ثبتشده، نابودی عمدی کسانی که در سال 1992 در شهر خوجالی زندگی میکنند، آیا بهدلیل ملیت و قومیتشان انجام گرفت؟ و آیا میتوان بنابر قوانین بینالمللی، این رویداد را یک نسلکشی نامید؟ اگر چنین باشد، آیا دادگاهی برای محاکمۀ مرتکبان این جنایت صلاحیت دارد؟ و نیز مسئولیت دولت مهاجم در این مورد چگونه خواهد بود؟ این قتلعام از جمله جنایتهای بینالمللی است که تاکنون دادگاهی برای رسیدگی به آن تشکیل نشده است. در این نوشتار تلاش شده است که رویداد خوجالی از منظر حقوق بینالمللی کیفری بهعنوان یکی از جنایتهای بینالمللی که سازمانهای مختلف بینالمللی و کشورهای متعددی آن را محکوم کردهاند، بررسی شود تا ابعاد قانونی و حقوقی این رویداد روشن شود. بدین ترتیب، پس از شرح رویدادها و واکنش کشورها و سازمانها به آن، توصیف حقوقی این رویداد بهمثابۀ جرمی بینالمللی با توجه به اسناد و قوانین بینالمللی صورت میگیرد تا مجازاتهای قابل اجرا و مسئولیت بینالمللی دولت ارمنستان مشخص شود.
Karabakh Events in 1988 led to the destruction of towns and villages and killing and displacing hundreds of Azerbaijanis from their native land. On 25 and 26 February 1992, following artillery bombardment of Khojaly, the town was captured by Armenian forces and Armenia launched a military operation in Karabakh. The main question is that, whether, according to the records, the deliberate destruction of those who were in Khojaly city, was done because of their nationality and ethnicity? Also, if according to international law, can we term this incident as “genocide”? If so, whether a court has jurisdiction to prosecute the perpetrators of this crime? Furthermore what will be the responsibility of the state of Armenia on this issue? This massacre is one of the international crimes for which no international criminal court has been formed to investigation about until now. This paper examines the Khojaly event from the perspective of international criminal law as an international crime, condemned by various international organizations and countries and it endeavors to examine the legal aspects of this event. Thus, after describing the events and the reaction of countries and organizations to it, legal characteristics of that as an international crime according to international documents and laws to specify the applicable punishments and international responsibility of Armenia government.
https://jcep.ut.ac.ir/article_65261_816d442923e733a9320a7151b395240a.pdf
جنایت بینالمللی
حقوق بینالمللی کیفری
خوجالی
قرهباغ
مسئولیت بینالمللی
International Crime
International Criminal Law
International Responsibility
Karabakh
Khojaly
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2017-09-23
10
2
341
358
10.22059/jcep.2018.204648.449644
65262
Research Paper
سیاست خاورمیانه ای روسیه از 2015-2011 (با تأکید بر کشورهای عربی)
Russia’s Middle East Policy 2011-2015 (With an Emphasis on Arab Countries)
داوود کیانی
kiany74@yahoo.com
1
زهره خانمحمدی
khanmohammadi66@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
دانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
تحولات منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا از سال 2011 (وقوع انقلابهای عربی) تا سال 2015 (اوج بحران در سوریه) فصل جدیدی از سیاست خاورمیانهای بازیگران فرامنطقهای از جمله روسیه را رقم زد. پیوندهای دیرینۀ مسکو با منطقه و تمایل آن به ایفای نقش بیشتر در معادلات بینالمللی سبب شد تا سیاست جدیدی در راستای تحقق منافع کرملین بهکار گرفته شود. حضور غیرفعال در تونس و مصر به همراهی روسیه با غرب در صحنۀ لیبی منجر شد که هرچند غافلگیری مسکو را بهدنبال داشت؛ اما ادامۀ این روندها بهسمت خاورمیانه، موجب نگرانی این کشور از جهتگیریهای آتی و تسری آن به محیط امنیتی روسیه در جمهوریهای اتحاد شوروی شد. این مسئله زمینۀ ایفای نقش هرچه فعالتر مسکو در منطقه را ایجاد کرد. در حالیکه پیش از وقوع انقلابهای عربی، کارگزاران روس با حفظ فاصلۀ مناسب بر تأمین و حفظ منافع خویش در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا تلاش میکردند و علاقهای برای مداخله در امور بازیگران منطقه از خود بروز نمیدادند. در این نوشتار تلاش بر این است تا با بهرهگیری از روش توصیفی – تحلیلی و بر مبنای نظریۀ «واقعگرایی تهاجمی» به تبیین اهمیت حضور روسیه در صحنۀ خاورمیانه بهویژه پس از خیزشهای مردمی پرداخته شود. شایان توجه اینکه در این راستا یافتهها حاکی از آن است که سیاست روسیه بر مبنای جلوگیری از تسری خیزشها به منطقۀ اوراسیا و نیز ایفای نقش بیشتر در معادلات بینالمللی بهدنبال خلأ ناشی از حضور ایالات متحده در منطقه است.
The Middle East and North Africa (MENA) development opened a new chapter in the Middle Eastern policy of trans-regional players, namely Russia between 2011 (inception of the Arab Spring) to 2015 (climax of the Syrian Crisis). Deep-rooted linkage of Russia to the region and its intention in taking a more active role in the international equations leads to a new policy serving Kremlin’s interests. Inactive presence in Tunisia and Egypt led to Russia accompanying the West in Libya. Despite the fact that Libya’s developments were taken Russia by Surprise at the time, the continuation of this trend to the Middle East concerned Russia from upcoming trends and its spillover to the security environment of Russia in the post-Soviet Republics. This concern provides a basis for taking a more active role by Moscow in the region, although before the Arab Spring, Russia tried to secure its interests in MENA by appropriate distance from the regional developments. Indeed, Russia was not willing to interfere the affairs of regional actors. The article addresses the importance of Russia’s presence in the Middle East, especially after the public uprising, based on the “offensive realism” theory and using descriptive-analytical method. It is worth mentioning that findings suggest Russia’s policy is based on preventing the spillover of uprisings to Eurasia and taking a more decisive role in the international equation with the absence of a U.S. presence in the region.
https://jcep.ut.ac.ir/article_65262_d503b13c196a59f80907df27617bd931.pdf
انقلابهای عربی
اوکراین
سوریه
خاورمیانه
روسیه
واقعگرایی تهاجمی
Arab Revolutions
Crisis of Ukraine
Offensive Realism
Russia’s Middle East Policy
Syria’s Upheavals
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2017-09-23
10
2
359
376
10.22059/jcep.2018.207918.449648
65263
Research Paper
مدیریت بحران فدراسیون روسیه در مسئلۀ اوکراین
The Crisis Management of Russian Federation in Ukraine Problem
محمدرضا مجیدی
mrezamajidi@yahoo.com
1
محمدجواد فتحی
<f.mjavad@yahoo.com
2
محمدتقی جهانبخش
djahanbakhsh@chmail.ir
3
دانشیار مطالعات منطقهای، دانشگاه تهران
دانشآموختۀ کارشناسی ارشد روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه علامه طباطبائی
روسیه در دورۀ پساشوروی تلاش کرده است تا منطقۀ حائل خود با جهان بیرون را با عنوان خارج نزدیک مفهومسازی کند. در میان کشورهای این منطقه اوکراین بهدلیل نزدیکیهای تاریخی و فرهنگی فراوان، جایگاه ویژهای دارد. از اینرو، مسائل امنیتی و سیاسی این حوزه برای فدراسیون روسیه اهمیت دارد. اوکراین از سال 2013 با بحرانی فرسایشی روبهرو شده و این مهم بهصورت خودکار و بیدرنگ واکنش سخت روسیه برای مدیریت بحران را در پی داشته است. نوشتار پیش رو در پی پاسخ به این پرسش است که روسیه چگونه و با استفاده از چه فنون و ابزارهایی به مدیریت بحران اوکراین اقدام کرده است؟ پاسخ این پرسش این است که منطق رهیافت روسی در مدیریت بحرانهای بینالمللی حکایت از آن دارد که وقوع بحران در خارج نزدیک معمولاً واکنش سخت و نظامی روسیه را در پی داشته است. یافتهها نشان میدهند که با توجه و اهمیت وضعیت ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک و ژئوکالچر اوکراین، روسیه با بهرهگیری از مجموعه اهرمهای سختافزاری همچون تهاجم نظامی به شبه جزیرۀ کریمه، فرستادن یگانهای ارتش به شرق اوکراین، تحویل محمولههای تسلیحاتی فوق سنگین نظامی به مخالفان اوکراینی و اهرمهای تکمیلی نرمافزاری مانند برگزاری نشستهای سیاسی ـ دیپلماتیک ژنو و مینسک یک و دو، تحریم انرژی رقبای اروپایی و تلاشهای تبلیغی و رسانهها، بحران اوکراین را مدیریت کرده است.
Russia has tried to conceptualize its buffer zone as near abroad in the post-Soviet era. Ukraine has an important position among the countries of this region because of numerous cultural and historical affinities. Therefore, the security and political issues of this scope are important for the Russian Federation. In 2013, Ukraine was faced with an erosive crisis and this issue has incited Russia to react harshly in order to manage the crisis automatically and immediately. The article intends to answer this question that how and by which tools and technics, Russia has managed the Ukraine crisis. The hypothesis is based on Russia’s approach to international crisis management, crisis occurrence in near abroad usually followed by Russian military reaction. The results indicates that due to the geo-economics, geostrategic and geopolitical importance of Ukraine, Russia managed the Ukraine crisis by using hardware tools collection including military invasion of Crimea, dispatching army troops to the east of Ukraine, delivery loads of super heavy war equipment to oppositions and supplementary software tools such as holding political-diplomatic meetings, imposing energy sanctions against European competitors and adopting advertising actions.
https://jcep.ut.ac.ir/article_65263_e42be10209da07bfc840e0dd785e0676.pdf
اوکراین
خارج نزدیک
رویکرد تهاجمی
فدراسیون روسیه
مدیریت بحران
Aggressive Approach
Crisis Management
Near Abroad
Russian Federation
Ukraine
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2017-09-23
10
2
377
394
10.22059/jcep.2018.131409.449597
65264
Research Paper
توزیع فضایی پایگاههای نظامی آمریکا در آسیای مرکزی و خاورمیانه
The Spatial Distribution of US Military Bases in the Central Asia and the Middle East
علی محمدپور
mohamadpor1976@yahoo.com
1
محمدامین عطار
mohammadamin.attar66@gmail.com
2
استادیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه مالک اشتر
دانشآموخته دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی
سقوط اتحاد شوروی بهعنوان یکی از دو ابرقدرت بزرگ جهان سبب شد تا با خروج رقیب اصلی ایالاتمتحده از صحنۀ رقابت، تعادل ژئوپلیتیکی جهان بهم بخورد و فرصتی برای ایالاتمتحده فراهم شود تا نظم نوین مورد نظر خود در جهان را شکل دهد. در نتیجۀ این وضعیت، بسیاری از نظریهپردازان، این مرحله را ورود به عصر شکلگیری نظام تکقطبی در نظام بینالملل نامیدند. مقامات کاخ سفید بر این باورند که ایالاتمتحده بهدلیل داشتن ارزشها و هنجارهای جهانشمول، تنها قدرتی است که شایستگی رهبری جهان را دارد و میبایست از عدالت و آزادی در جهان دفاع کند. تحقق رؤیای هژمونی آمریکا نیازمند تأمین شرایط آن بود که بیش از هر منطقهای از جهان در خاورمیانه متمرکز شده بود. از مجموع پایگاههای نظامی آمریکا، واشنگتن در منطقۀ آسیای مرکزی و خاورمیانه بیش از 50 پایگاه نظامی دارد. بنابراین شناخت پایگاههای نظامی آمریکا در این مناطق با توجه به تهدیدهای روزافزون این کشور اهمیت دارد و استفاده از آمار فضایی میتواند در شناخت بهتر این پایگاهها به ما کمک کند. هدف این نوشتار، فهم الگوی توزیع فضایی پایگاههای نظامی آمریکا در مناطق ذکرشده با استفاده از ابزار تحلیل دادههای مکانی مورد کاوش در نرمافزار آرکجیآیاس است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که پایگاههای دارای فاصلۀ کمتر از 620 کیلومتر تا مرزهای ایران، بیشتر با هدف پوششدهی و کنترل مستقیم بر قلمرو حاکمیت ایران ایجادشدهاند و در مقابل پایگاههای دارای فاصلۀ بیشتر از 620 کیلومتر از مرزهای ایران، بیشتر با هدف عملیات پشتیبانی و سایر هدفهای آمریکا در منطقه ایجاد شدهاند.
The fall of the Soviet Union as one of the world’s two superpowers, caused the absence of the main competitor of the US in the global competition. The world’s geopolitical balance has been broken and provided an opportunity for the United States to construct its favorite new world order. So, many theorists have called this stage the era of the formation of a monopoly system in the international system. From the total number of US military bases in the world, Washington has more than 50 military bases in the Central Asia and the Middle East. Therefore, the Recognition of America’s military bases in these areas due to the growing threat of this country is very important and the use the tools of spatial statistical analysis can be useful to identify this bases. The aim of this study is the understanding of the pattern of spatial distribution of U.S military bases in the Central Asia and the Middle East. Some of the results show: the bases that have the distance less than 620 km from the Iranian border, mainly have been created to cover direct control over the territory of the Iran and the bases that have the distance more than 620 kilometers from the border of Iran, mainly have been created to supported operations.
https://jcep.ut.ac.ir/article_65264_f5d2a472ef035957fa8d84d5d8b7ed89.pdf
آسیای مرکزی
پایگاههای نظامی آمریکا
تحلیل دادههای مکانی مورد کاوش
جیآیاس
خاورمیانه
Central Asia
GIS
spatial statistic
the Exploratory Spatial Data Analysis
The Middle East
US Military Bases
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2017-09-23
10
2
395
413
10.22059/jcep.2018.200757.449631
65265
Research Paper
عملیات جاسوسی اتحاد شوروی در ایران در دورۀ رضاشاه براساس زندگی و خاطرات ژرژ آقابکف در سالهای 1305 ـ 1307
Intelligence Operation of Soviet in Iran during the Reza Shah Period, Based on the Life and Memories of Georges Agabekov during 1926 – 1928
الهام ملک زاده
malekzadeh.elham092@gmail.com
1
علی اللهجانی
2
استادیار تاریخ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران
کارشناس ارشد تاریخ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری
در پاییز سال 1309 خورشیدی، پلیس ایران شبکهای بزرگ از جاسوسان اتحاد شوروی را در ایران کشف کرد. این شبکۀ جاسوسی آنچنان گسترده بود که هیئت حاکمۀ ایران را حیرتزده کرد. بیشتر اعضای این شبکه کارمندان وزارتخانههای ایران، مانند وزارت پست، خارجه، جنگ و دیگر ادارههای دولتی بودند. حتی افراد سرشناسی چون تیمورتاش در معرض اتهام عضویت در این شبکه قرار گرفتند. کشف این تشکیلات برای روابط دو کشور ضربۀ بزرگی بود. حکومت ایران این رفتار را خصمانه تلقی کرد و تا پایان دورۀ رضاشاه، همواره با سوءظن به همسایۀ شمالی خود مینگریست. بازیگردان اصلی این تشکیلات، «آقابکف» از اهالی ترکستان اتحاد شوروی بود که پیش از این در آسیای مرکزی، مأموریت مهم مبارزه با باسماچیان را بر عهده داشت و سرانجام توانست با ازمیانبرداشتن انورپاشا به مبارزات آنها خاتمه دهد. آقابکف در ازای این موفقیت، ترفیع درجه گرفت و به افغانستان فرستاده شد. نتیجۀ این نوشتار نشان میدهد که هدف اصلی اتحاد شوروی از جاسوسی در ایران، ضربهزدن به منافع بریتانیا در ایران، عراق و هندوستان بود. اما پیامدهای افشاگری اقدامات جاسوسی اتحاد شوروی برای دولت و دولتمردان ایران و حکومت اتحاد شوروی گران تمام شد. این نوشتار با استفاده از روش پژوهشهای تاریخی و شیوۀ تبیینی- تحلیل اسنادی، برآن است تا به بررسی و تحلیل روند حضور آقابکف در ایران، عملیات جاسوسی وی، کشف شبکۀ جاسوسی اتحاد شوروی در ایران و تأثیر آن بر تاریخ روابط دو کشور بپردازد.
In the fall of 1930, the Iranian police divulged an extensive network of Soviet spies in Iran. The dimension of the intelligence network was increased to the extent that caused considerable consternation among Iran’s cabinet. Most of the members of this network were consisted of ministries personnel such as the Ministry of Foreign Affairs, Post and War and other government departments. Even prominent people like Teymūrtāsh were charged with membership in the Intelligence network. The relations between the two countries bore a brunt due to the discovery of this organization. The Iranian government considered this behavior hostile, and until the end of the Reza Shah era, the Iranian government always looked suspiciously to his northern neighbor. The main player of this organization was the Agabekov from Turkestan in Soviet Union, who had previously played an important role in the Basmachi movement in the Central Asia. He finally put an end to the struggles by eliminating Enver Pasha. Agabekov’s rank was promoted in favor of this success and was deployed to Afghanistan. The result of this study is that the Soviet main objective of espionage in Iran was to hurt British interests in Iran, Iraq, and India. But the aftermath of the Intelligence Operation divulgence was sumptuous for the Soviet and the Iranian government. The present paper uses the method of historical research and explanatory method-analysis to analyze the presence of Agabekov in Iran, his espionage operation, the divulgence of the Soviet Intelligence network in Iran and its impact upon the history of relations between the two countries.
https://jcep.ut.ac.ir/article_65265_efe0233f70caeef896a161fd7979896f.pdf
آسیای مرکزی
افغانستان
آقابکف
انور پاشا
باسماچیان
تیمورتاش
جاسوسی
رضا شاه
اتحاد شوروی
Afghanistan
Agabekov
Basmachi
Central Asia
Enver Pasha
Espionage
Reza Shah
Soviet
Teymūrtāsh
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2017-09-23
10
2
415
431
10.22059/jcep.2018.210209.449655
65266
Research Paper
تقابل ایران و اسرائیل و تأثیر آن بر گسترش روابط سیاسی- امنیتی اسرائیل و جمهوری آذربایجان
Iran-Israel Confrontation and Its Impact on the Expansion of Israel and Azerbaijan Political-Security Relations
مجیدرضا مومنی
mrezam1003@yahoo.com
1
امید رحیمی
omid.rahimi69@gmail.com
2
استادیار روابط بینالملل، دانشگاه علامۀ طباطبایی
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، دانشگاه علامۀ طباطبایی
با وقوع انقلاب اسلامی شاهد تحولاتی شگرف در سیاست خارجی ایران و بهویژه در مورد اسرائیل بودهایم؛ بهگونهای که روابط ایران با اسرائیل از یک اتحاد راهبردی به یکباره به تخاصم و ضدیت با موجودیت آن تبدیل شد. این تحول در چارچوب پارادایمهای مادی قابل توضیح نبوده است. شاید سازهانگاری با تکیه بر مفهوم هویت، توانایی قابلیت توضیح و تبیین بیشتری در این مورد داشته باشد. با نگرشی سازهانگارانه در مییابیم که گسترش این تضاد هویتی پس از سه دهه سبب ورود بازیگران جدید در این تقابل شده که جمهوری آذربایجان یکی از مهمترین این بازیگران است. این کشور بهدلیل موقعیت ژئوپلیتیکی ویژه در نزدیکی به ایران، و ظرفیتهای بالقوهای همچون قومگرایی و ساختار سیاسی غیردینی، مدنظر سیاستمداران اسرائیل قرار گرفته است. در مورد عوامل نزدیکی اسرائیل به جمهوری آذربایجان دیدگاههای گوناگونی وجود دارد؛ اما این نوشتار به این پرسش اساسی میپردازد که تضاد هویتی و منفعتی ایران و اسرائیل به چه شکل در گسترش روابط سیاسی- امنیتی اسرائیل و جمهوری آذربایجان تأثیر داشته است؟ در پاسخ به این پرسش بیان میشود که با وجود مؤلفههای هویتی مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان، برخی چالشهای پیش رو از جمله بحران قرهباغ، سیاستهای قومگرایانۀ باکو و سیاستهای مذهبی ایران که به سردی روابط دو کشور منجر شده است، سبب شده تا تقابل ایران و اسرائیل بهعنوان عاملی مهم و تأثیرگذار، گسترش روابط سیاسی- امنیتی جمهوری آذربایجان و اسرائیل را موجب شود که هدف اسرائیل از آن مقابله با ایران است.
We have witnessed serious developments in the Iranian foreign policy, particularly towards Israel after the victory of the Islamic Revolution, in a way that the Iranian relations with Israel from a strategic alliance suddenly turned into hostility and confrontation with Israel’s existence. However, this development could not be explained in the framework of materialistic paradigms and it could merely be analyzed through constructivist approach by emphasizing on the concept of identity. By applying a constructivist perspective, we may find out that identity clash after three decades has led to the entrance of new actors in this confrontational front, in which the state of Azerbaijan is one of the most important players because of especial geopolitical characteristics and other potentials such as ethnic nationalism and secular political system which is favorite for Israeli politicians. As long as the factors for the closeness of Israel to Azerbaijan are concerned, there are various views. However, the present research attempts to address this major question as to how the identity and interests differences between Iran and Israel have affected the expansion of Israel and Azerbaijan political-security relations? In answering this question, one has to state that in spite of common identity elements between Iran and Azerbaijan, there are certain challenges which have caused aloofness in their relations such as Karabakh crisis, Azerbaijan ethnic incitements and Iran’s religious policies, led the Iran-Israel confrontation as a significant and influential factor to be considered for the expansion of Israel and Azerbaijan political-security relations that Israel plan to use against Iran.
https://jcep.ut.ac.ir/article_65266_3c10c64c01f86cf54d70f8c817a1ac3e.pdf
اسرائیل
ایران
تقابل
جمهوری آذربایجان
هویت
Iran
Israel
Confrontation
Identity
Republic of Azerbaijan
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2017-09-23
10
2
433
448
10.22059/jcep.2018.207347.449647
65267
Research Paper
دیپلماسی فرهنگی ایران در آسیای مرکزی و قفقاز؛ فرصتها و چالشها
Iran’s Cultural Diplomacy in Central Asia and South Caucasus: Challenges and Opportunities
سیدحسن میرفخرائی
for501520@gmail.com
1
مجید فیروزمندی بندپی
majidfirozmandy@gmail.com
2
دانشیار روابط بینالملل، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشآموخته کارشناسی ارشد مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، دانشگاه علامه طباطبائی
بعد از فروپاشی اتحاد شوروی و استقلال کشورهای منطقۀ آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی بهعنوان همسایگان شمالی جمهوری اسلامی ایران، زمینه برای برقراری روابط ایران با این کشورهای تازه تأسیس فراهم شد. کشورهای این منطقه نسبت به سایر مناطق پیرامونی ایران از نظر تاریخی، تمدنی، قومیتی و فرهنگی با ایران نزدیکی بسیاری دارند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه ایران به مناطق همجوار براساس مسائل فرهنگی است. ایران با استفاده از ابزار دیپلماسی فرهنگی در سیاست خارجی خود تلاش میکند تا نفوذ خود در کشورهای منطقه را افزایش دهد. جمهوری اسلامی ایران در برقراری تعادل بین عوامل سختافزاری و نرمافزاری در سیاست خارجی خود هنوز نتوانسته است به سطح بالایی که بر اساس ظرفیتهای موجود میتواند داشته باشد، دست یابد. دیپلماسی فرهنگی بهدلیل ویژگی غیرمستقیم و پوشیدهای که در هدفهای آن وجود دارد، نسبت به دیپلماسی رسمی و آشکار بر جامعۀ هدف تأثیرگذاری بیشتری دارد. در این نوشتار براساس مفهوم دیپلماسی فرهنگی بهدنبال بررسی فرصتها و چالشهای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقۀ آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی هستیم. پرسش ما این است که چالشها و فرصتهای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در منطقۀ آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی چیست؟ این فرضیه در پاسخ به این پرسش مطرح میشود: «دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در منطقۀ آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی در حوزههای مذهبی، زبانی و تمدنی دارای فرصت و در حوزۀ ایدئولوژیک و دخالتهای خارجی با چالش روبهرو است.
After the collapse of the USSR and independence of Central Asian and South Caucasus republics as Iran’s northern neighbors, the ground for establishing relations was provided. The newly independent states have lots of civilizational, historical and cultural commonalities with Iran. Therefore, after the Islamic Revolution, Iran has had a cultural perspective toward these northern neighbors, and hence, tried to increase its influence upon the regional states through cultural diplomacy as a part of its foreign policy. Regarding the capabilities and potentials, Iran has not been successful enough in balancing hardware and software elements in its foreign policy. Compared to the official and clear forms, cultural diplomacy is much more effective due to the indirect and hidden nature of its goals. In this paper, we have tried to explain the opportunities and challenges of Iran toward South Caucasus and Central Asian states based on the conceptual framework of cultural diplomacy. The main question in this paper is that what are the Iranian cultural diplomacy opportunities and challenges in Central Asia and Caucasus? In response, the hypothesis to this question is that Iran’s cultural diplomacy has confronted challenges in the field of foreign intervention and ideology, and at the same time, in the fields of religion, civilization and linguistics, there seems to have been some fruitful opportunities.
https://jcep.ut.ac.ir/article_65267_0115a455314f05fd8d643805416bdcea.pdf
ایدئولوژی
تمدن
دیپلماسی فرهنگی
سیاست خارجی
قدرتهای مداخلهگر
قومیت
Central Asia and South Caucasus
Civilization
Cultural Diplomacy
Foreign Intervention
Foreign Policy
Ideology
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2017-09-23
10
2
449
466
10.22059/jcep.2018.137539.449618
65268
Research Paper
امکانسنجی همگرایی ایران با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در قرن بیست ویکم و ارائۀ الگویی راهبردی با رویکرد صلح پایدار
The Feasibility Study of the Convergence of Iran and Azerbaijan and Turkmenistan in the 21st Century and the Presentation of a Strategic Model with a Lasting Peace Approach
شهریار نصرتی
shahryar.nosrati@yahoo.com
1
محمد اخباری
dr.m.akhbari@gmail.com
2
رحیم سرور
sarvarh83@gmail.com
3
دکتری جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
دانشیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
استاد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
در قرن بیستویکم، یکی از ملزومات ورود کشورها به جریان جهانیشدن و برقراری صلح پایدار منطقهای و جهانی، همگرایی است. با توجه به برخی موانع موجود در رابطه با همگرایی ایران با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز از جمله جمهوری آذربایجان و ترکمنستان، لزوم امکانسنجی و طراحی راهبردهای مناسب برای ایجاد زمینههای همگرایی، ضروری بهنظر میرسد. بنابراین، این نوشتار، با روش ترکیبی (توصیفی- تحلیلی و پیمایشی) و روش حل مسائل از نوع تصمیمگیری چندمعیاره در پی پاسخ به این پرسش است که با توجه به شرایط منطقهای و بینالمللی در قرن بیستویکم، مناسبترین راهبردها بر حسب اولویت برای افزایش نقش ایران در ایجاد همگرایی با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان کدامند؟ در این راستا با بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای و میدانی و استفاده از روش سوات، 4 نقطۀ قوت، 4 نقطۀ ضعف، 5 فرصت و 3 تهدید در مورد همگرایی ایران با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان شناسایی و 8 راهبرد کاربردی تدوین شده است و سرانجام، این راهبردها با استفاده از روش امسیدیام بهوسیلۀ پرسشنامه و مصاحبه، اولویتبندی شدند. نتایج بهدستآمده از پرسشنامۀ مقایسههای زوجی نشان میدهد که راهبرد «ایجاد پیوندهای ژئواکونومیک» در رتبۀ اول و راهبردهای دیگر در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
In the 21st century, convergence is one of the requirements of the countries’ globalization and establishment of global and regional lasting peace. Due to some barriers related to the convergence of Iran with Central Asian Countries and the Caucasus, including Azerbaijan and Turkmenistan, it is necessary to study and design suitable strategies about the establishment of convergence. Therefore, using the mixed method (descriptive-analytical and survey methods) and multiple criteria decision making techniques, the purpose of the present research is to answer the question as to which strategies are the best to improve Iran’s role in its convergence with Azerbaijan and Turkmenistan according to the regional and international conditions in the 21st century. For this purpose and for presenting an applied strategic model using library and field studies and SWOT techniques, 4 strengths, 4 weaknesses, 5 opportunities and 3 threats of Iran’s convergence with Azerbaijan and Turkmenistan were identified and 8 applied strategies were formulated and the strategies finally were prioritized using MCDM technique through questionnaire and interviews. The results of the questionnaire of the pairwise comparisons show that the strategy of “establishment of geo-economic links” has the first rank, followed by other strategies.
https://jcep.ut.ac.ir/article_65268_68215d48a436122f0cfac1f3198603fb.pdf
راهبرد
امسیدیام
ایران
سوات
همگرایی
convergence
Iran
MCDM
Strategy
SWOT
per
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
2017-09-23
10
2
467
484
10.22059/jcep.2018.209451.449654
65269
Research Paper
نقش قزاقستان در گسترش روابط ایران و چین در آسیای مرکزی
Kazakhstan’s Role in the Development of Relations between Iran and China in Central Asia
سعید وثوقی
svosoughi174@gmail.com
1
عسگر صفری
khiyav2013@gmail.com
2
استادیار گروه روابط بینالملل، دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه گیلان
در یک دهۀ گذشته آسیای مرکزی بیشتر مورد توجه قدرتهای بزرگ جهانی و منطقهای بوده است. منافع و اقدامات این بازیگران بینالمللی به شکلگیری فضای رقابتی در منطقه منجر شده است که از آن با عنوان بازی بزرگ جدید یاد میشود. این فضای رقابتی ناشی از عملکرد پویاییهای درونی و بیرونی منطقۀ آسیای مرکزی است. قزاقستان از کشورهایی است که توانسته از راه بهکارگیری نگرشی متعادل منافع زیادی را از این فضای رقابتی بهدست آورد. با توجه به اهمیت قزاقستان در آسیای مرکزی، نقشآفرینی بیشتر سایر بازیگران مستلزم همکاری با این کشور است. هدف این نوشتار واکاوی مهمترین ویژگیهای سیاست خارجی قزاقستان و بسترهایی است که این سیاست خارجی میتواند برای همکاری بیشتر دو کشور ایران و چین در آسیای مرکزی فراهم کند. پرسش نوشتار این است که ویژگیهای اصلی سیاست خارجی قزاقستان چیست؟ و این ویژگیها در چه زمینههایی میتواند بر گسترش روابط ایران و چین در آسیای مرکزی تأثیر داشته باشد؟ یافتههای نوشتار نشان میدهد که سه ویژگی، واقعگرایی، غیر ایدئولوژیکبودن و اولویت فعالیتهای اقتصادی مهمترین شاخص سیاست خارجی این کشور از زمان استقلال در منطقۀ آسیای مرکزی بوده است. سه ویژگی که بنابر با اولویتهای سیاست خارجی ایران و چین در آسیای مرکزی است. با توجه به این موضوع، امنیت، منابع انرژی و حملونقل سه مؤلفهای است که قزاقستان میتواند بسترساز همکاری ایران با چین در آسیای مرکزی باشد. روش نوشتار توصیفی – تحلیلی است.
In the last decade the world and regional great powers have started taking more notice of Central Asia. Interests and actions of these international actors have led to the formation of a competitive environment that is referred to as the new great game. The competitive environment results from the performance of internal and external mechanisms in Central Asia. In this competitive environment, Kazakhstan is among the countries that could by use of balanced approach, gain benefits from this competitive environment. Given the importance of Kazakhstan in Central Asia, other countries who play a role in Central Asia should cooperate with Kazakhstan. The aim of this study is to analyze the characteristics of Kazakhstan’s foreign policy and the platforms that this foreign policy can provide to further cooperation between Iran and China in Central Asia. The main question of study is: What are the main features of Kazakhstan’s foreign policy and how can these features affect the expansion of relations between Iran and China in Central Asia? Findings of study show that, realism, non-ideological, and the priority of economy are the main features of Kazakhstan foreign policy since Independence in central Asia. Due to these factors, security, energy and transportation are the three contexts that Kazakhstan could improve in order to further cooperation between Iran and china in central Asia. The research method is descriptive-analytic.
https://jcep.ut.ac.ir/article_65269_b64c27db1f5405837b3b7a861a5eb0a0.pdf
آسیای مرکزی
ایران
چین
روابط اقتصادی
سیاست خارجی چندبرداری
قزاقستان
Central Asia
China
Economic Relations
Iran
Kazakhstan
Multi-Vector Foreign Policy