دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
8
1
2015
05
22
صفحات آغازین
1
4
FA
10.22059/jcep.2015.55178
https://jcep.ut.ac.ir/article_55178.html
https://jcep.ut.ac.ir/article_55178_e3d4eb36a9f76e2eb8f72d6671ad4f37.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
8
1
2015
05
22
تاثیر جهانی شدن اقتصاد بر توسعه اقتصادی قزاقستان
1
18
FA
فرهاد
عطایی
دانشیار گروه روابط بینالملل، دانشگاه تهران
atai53@gmail.com
عابد
نوروزی زرمهری
کارشناس ارشد مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، دانشگاه تهران
abed.n.z@gmail.com
10.22059/jcep.2015.54959
با فروپاشی اتحاد شوروی، جمهوریهای استقلالیافته از آن، ریشة مشکلات اقتصادی خود را در بهکارگیری سیاستهای اقتصادی کمونیستی در زمان اتحاد شوروی دانستند و بهسوی نظام بازار آزاد حرکت کردند. حرکت این کشورها در دوران گذار اقتصادی بهصورت طبیعی با فرایند جهانیشدن در ارتباط است. با توجه به جهانیشدن اقتصاد که در ارتباط کامل با کنشگران اقتصادی بینالمللی است، کشورهایی که ظرفیت جذب این کنشگران را داشته باشند، میتوانند از این فرایند بیشترین استفاده را ببرند. در این نوشتار تأثیر شاخصهای سرمایهگذاری مستقیم خارجی، تجارت خارجی و وجوه کارگری بر شاخصهای توسعة اجتماعی - اقتصادی در جمهوری قزاقستان بررسی میشود. با بررسی آمارهای کمی و کیفی این کشور بر موفقبودن قزاقستان در جذب بهتر شاخصهای جهانیشدن نسبت به کشورهای دیگر آسیای مرکزی و تأثیر بیشتر این شاخصها بر توسعة اجتماعی- اقتصادی آن تأیید شده است. قزاقستان با تلاش بیشتر در آزادسازیهای اقتصادی، توسعة اقتصادی – اجتماعی بیشتری را تجربه کرده است.
تجارت خارجی,توسعة اقتصادی,جهانیشدن اقتصاد,سرمایهگذاری مستقیم خارجی,قزاقستان,وجوه کارگری
https://jcep.ut.ac.ir/article_54959.html
https://jcep.ut.ac.ir/article_54959_e5dbcf7a441c873c7ce39e241026a2d4.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
8
1
2015
05
22
الیگارشی دولتی و پایداری فساد اداری در روسیه
19
42
FA
جهانگیر
کرمی
دانشیار گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان
jkarami@ut.ac.ir
رقیه
کرامتی نیا
کارشناس ارشد مطالعات روسیه، دانشگاه تهران
keramatinia_r@yahoo.com
10.22059/jcep.2015.54960
در بیست و پنج سال گذشته دولت روسیه بهشکل بسیار گستردهای با پدیدة فساد روبهرو بوده است و باوجود تمام تلاشهایی که در راستای مقابله با آن انجام داده، نتوانسته است این پدیده را کنترل کند. در سال 2013 این کشور در میان کشورهای درگیر با این پدیده که توسط سازمان شفافیت بینالملل مورد مطالعه قرار گرفتهاند، دارای رتبۀ 127 از 177 است. در این نوشتار تلاش شده است تا به بررسی نقش الیگارشی دولتی در پایداری فساد اداری در این کشور پرداخته شود. پرسش اصلی این نوشتار آن است که دلیل ناکارامدی برنامههای دولت روسیه در مبارزه با فساد اداری چیست و فرضیۀ آن، قدرتمندی الیگارشی دولتی را بهعنوان مانع مهم اثربخشی برنامههای ضد فساد دولت مطرح میکند. برای بررسی این فرضیه تلاش بر این بوده است تا با ارائة یک مدل تحلیلی، تأثیر قدرتمندی الیگارشی دولتی بر میزان فساد و ناکارامدی برنامههای ضدفساد دولت روسیه بررسی شود.
الیگارشی دولتی,برنامههای دولت,روسیه,فساد اداری,قدرتمندی
https://jcep.ut.ac.ir/article_54960.html
https://jcep.ut.ac.ir/article_54960_7db4de34c62683ca79f799707f3a5679.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
8
1
2015
05
22
حضور روسیه در خاورمیانه در دورة پوتین (احیای نفوذ روسیه در کشورهای زیر نفوذ اتحاد شوروی)
43
62
FA
محمد صادق
کوشکی
استادیار گروه مطالعات منطقهای، دانشگاه تهران
emran523@yahoo.com
ابراهیم
طاهری بزی
دانشجوی دکتری مطالعات منطقهای، دانشگاه تهران
etaheri@yazd.ac.ir
10.22059/jcep.2015.54961
رویکارآمدن پوتین سبب توجه دوبارة روسیه به منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا بهویژه کشورهایی (مصر، عراق، سوریه، فلسطین و یمن) که در گذشته حوزة نفوذ اتحاد شوروی بودند، شد. علت توجه جدی روسیه به خاورمیانه در دورة جدید چیست؟ بهنظر میرسد که تلاش روسیه برای حضور در این منطقة راهبردی، بهدلیل ضرورتهایی مانند احیای نقش روسیه بهعنوان یک ابرقدرت قادر به رقابت با آمریکا با هدف حضور دائمی و ایفای نقش تثبیتشده در تحولات منطقه، فروش سلاح و دستافزارهای نظامی به کشورهای منطقه، ترس از گسترش تروریسم و افراطیگری از خاورمیانه و شمال آفریقا به مناطق مسلماننشین جنوب این کشور درصورت غفلت از این منطقه و درنهایت تجارت کالاها و خدمات با این کشورها بود. به همین دلیل است که روسیه تلاش کرد تا افزون بر گسترش روابط با ترکیه، ایران و عربستان سعودی، در کشورهایی همچون مصر، یمن، عراق، سوریه، فلسطین و اسراییل بهعنوان حوزة نفوذ حاضر شود. هدف این نوشتار بررسی سیاست خارجی روسیه در خاورمیانه و شمال آفریقا در دورة پوتین با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی است.
ایالات متحدة آمریکا,پوتین,تروریسم,خاورمیانه,روسیه,قدرت بزرگ
https://jcep.ut.ac.ir/article_54961.html
https://jcep.ut.ac.ir/article_54961_66d3798e326fd5462bfc1b355c9c8720.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
8
1
2015
05
22
تحلیل ژئوپلیتیکی موانع شکلگیری همگرایی در منطقة آسیای مرکزی و قفقاز
63
84
FA
افشین
متقی دستنایی
استادیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه خوارزمی تهران
afshin_mottaghi@yahoo.com
10.22059/jcep.2015.54962
منطقة آسیای مرکزی و قفقاز در طول تاریخ، مبدأ تحولات مهمی در سطح منطقهای و جهانی بوده است. نظریههای مهم ژئوپلیتیکی در قرون 20 و 21 همگی به این منطقه توجه خاصی داشتهاند. جایگاه ویژة ژئوپلیتیکی این منطقه سبب ظهور چالشهایی برای ساکنان آن و حتی کشورهای همسایۀ آن شده است. این چالشها را میتوان در زیر عنوان عوامل واگرایی این منطقه به حساب آورد. در این راستا، این نوشتار تلاش کرده است تا به بررسی شاخصهای شکلدهنده به این ژئوپلیتیک شکننده و واگرا بپردازد. این نوشتار که به شیوة تحلیلی- توصیفی نگاشته شده است، به این پرسش اساسی پاسخ میدهد که چه عوامل ژئوپلیتیکی و چگونه مانع شکلگیری همگرایی در منطقة آسیای مرکزی و قفقاز شده است؟ بهنظر میرسد که عوامل ژئوپلیتیکی مانند موقعیت محصور و نداشتن دسترسی، قرارگیری در منطقة حاشیه و تقابل منافع، هویت و ایدئولوژیها سبب شکنندگی در روند ثبات و روابط متقابل نزدیک در منطقه شده و از اینرو، مانع شکلگیری همگرایی در منطقة آسیای مرکزی و قفقاز شده است.
آسیای مرکزی و قفقاز,انرژی,ژئوپلیتیک شکننده,شاخصهای ژئوپلیتیکی,قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای
https://jcep.ut.ac.ir/article_54962.html
https://jcep.ut.ac.ir/article_54962_3351e1bf1eb2bf88a3d7f5708ebabfe5.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
8
1
2015
05
22
عملکرد سازمان امنیت و همکاری اروپا در مناقشة قرهباغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان
85
106
FA
حسین
معین آبادی
0000000223785774
استادیار علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
moeini@uk.ac.ir
صیاد
صدری علی بابالو
دانشجو در دانشگاه شهید باهنر کرمان
gizilbera@gmail.com
10.22059/jcep.2015.54963
سقوط اتحاد شوروی سبب ایجاد خلأ قدرت در موازنۀ بین نیروهای موجود در قلمروی این امپراتوری و درکل اروپا شد که این جریان سبب بروز جنگهای متعدد شد. رویدادهایی چون جنگهای فروپاشی یوگسلاوی و جنگ قرهباغ متأثر از سقوط این کشور بود که سبب نگرانی جامعة بینالملل شد. جنگ قرهباغ بین جمهوریهای آذربایجان و ارمنستان که از سالهای پایانی عمر اتحاد شوروی - درحالی که حاکمیت این کشور هنوز برقرار بود- شروع شده بود، بعد از سقوط آن به اوج خود رسید. این جنگ سببشد که سازمان امنیت و همکاری به مناقشه وارد شود. بنابراین هدف اصلی نویسندگان پاسخ به این پرسش است که چه عواملی سبب شده است تا سازمان نتواند در حل مناقشه موفق عمل کند؟ بر این اساس فرضیة نوشتار عبارت است از: «انتقال رقابت ابرقدرتها از سازمان ملل به درون سازمان امنیت، سبب عملکرد نامطلوب سازمان در بحران قرهباغ شده است». در این نوشتار نویسندگان از روش توصیفی- تحلیلی براساس نظریة امنیت جمعی استفاده کردهاند. یافتهها نشان میدهد که سازمان در رسیدن به هدف خود شکست خورده و بعد از گذشت بیست سال نتوانسته است تا مناقشه را خاتمه دهد. شکست سازمان سبب تداوم وضعیت «نه صلح، نه جنگ» در قرهباغ شده است.
آمریکا,ارمنستان,جمهوری آذربایجان,روسیه,سازمان امنیت و همکاری اروپا,منازعة قرهباغ
https://jcep.ut.ac.ir/article_54963.html
https://jcep.ut.ac.ir/article_54963_98dd0554fe914993b4f8318f8a00fc0e.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
8
1
2015
05
22
اروپاییشدن و تغییر گفتمان امنیتی در ترکیه (مطالعۀ موردی: عادیسازی روابط ترکیه و ارمنستان)
107
126
FA
حسین
مفیدی احمدی
دکتری روابط بینالملل، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
selnocs@gmail.com
مهدی
ذاکریان
استادیار روابط بینالملل، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
mzakerian@yahoo.com
10.22059/jcep.2015.54964
این نوشتار درپی بررسی تغییر گفتمان امنیتی در ترکیه در فرایند پیوستن این کشور به اتحادیة اروپا است. بهنظر میرسد که اروپاییشدن ترکیه از مهمترین عوامل تغییر گفتمان امنیتی در ترکیه بوده است. در ترکیه زبان سیاسی و امنیتی رایج تغییر یافته است و در این کشور شاهد بروز قراردادهای اجتماعی و سیاسی جدیدی هستیم که بهنوعی فرآیند عادیسازی را بهدنبال داشته است. فرایند امنیتیزدایی ترکیه همراه عوامل دیگر، بیشتر نتیجة فرایند پیوستن این کشور به اتحادیة اروپا و رویدادهای همزمانی، چون تحول در چشمانداز سیاسی و انطباق با هنجارهای اتحادیة اروپا بوده است. درواقع درون این فرآیند امنیتیزدایی بوده است که مسائل بهصورت رسمی امنیتی شده و بهعنوان مسائل عادی نگریسته شدهاند. برای آزمون این فرضیه، نویسندگان با بهرهگیری از ادبیات اروپاییشدن تلاش میکنند تا ضمن مقایسة گفتمان امنیتی ترکیه پیش و بعد از آغاز هزارة جدید، عادیسازی «مسئلة ارمنی» و روابط ترکیه با ارمنستان را در چارچوب این تغییر گفتمانی مورد ارزیابی قرار دهند.
اتحادیة اروپا,اروپاییشدن,امنیتیزدایی,امنیتیسازی,حزب عدالت و توسعه,روابط ترکیه- ارمنستان,ترکیه
https://jcep.ut.ac.ir/article_54964.html
https://jcep.ut.ac.ir/article_54964_7aacc2222adefc1eb4f0d71c055c0bed.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
8
1
2015
05
22
راهبرد متقابل انرژی در روابط روسیه و اتحادیة اروپا
127
148
FA
سعید
وثوقی
استادیار گروه علوم سیاسی و روابط بینالملل، دانشگاه اصفهان
svosoughi174@gmail.com
معصومه
زارعی هدک
دانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه خوارزمی تهران
masumezareie@yahoo.com
محمد
زارعی هدک
کارشناسی ارشد حقوق بینالملل، دانشگاه دامغان
mzarh@yahoo.com
10.22059/jcep.2015.54965
مفهوم «امنیت انرژی» در سالهای اخیر به یکی از مفاهیم مهم و بحثبرانگیز در روابط بینالملل و اقتصاد انرژی تبدیل شده است. ادبیات این مفهوم بیشتر در اروپا توسعه یافته است؛ زیرا کشورهای اروپایی بخش مهم نیازهای انرژی خود را از راه واردات تأمین میکنند. از این جهت روسیه که یکی از مهمترین تأمینکنندگان انرژی اتحادیة اروپا بهشمار میرود، از اهرم انرژی برای نزدیکی بیشتر به اروپا استفاده میکند. در این راستا یکی از هدفهای مهم اتحادیة اروپا، کاهش وابستگی به روسیه در زمینة انرژی و یافتن مسیرهای جایگزین است که تاکنون این تلاشهای اروپا نتوانسته موفقیت چندانی به همراه داشته باشد. سؤال اصلی که در این نوشتار میتوان مطرح کرد این است که روابط روسیه با کشورهای اروپایی با چه فرصتهایی روبهرو است. فرضیة اصلی ما این است که راهبرد انرژی روسیه همواره در این جهت بوده که روسیه را بهعنوان یک امپراتوری نفتی که میتواند نقشی ژئوپلیتیک در عرصة انرژی ایفا کند، مطرح کنند و تلاش میکند تا از منابع انرژی روسیه و نیز انحصار خطوط لوله، جهت تأمین منافع خود در منطقة اوراسیا و بهویژه در روابط با اتحادیة اروپا برای وابستگی بیشتر بهخود استفاده کند.
اتحادیة اروپا,امنیت,انرژی,راهبرد,روسیه
https://jcep.ut.ac.ir/article_54965.html
https://jcep.ut.ac.ir/article_54965_06c40ae811a128efc6b404cc49a10986.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
8
1
2015
05
22
تأثیر بحران سال 2014 اوکراین بر روابط روسیه و ایالات متحده
149
171
FA
اکبر
ولی زاده
استادیار مطالعات منطقهای، دانشگاه تهران
akbarvalizadeh@ut.ac.ir
سیمین
شیرازی
دانشجوی دکتری مطالعات منطقهای، دانشگاه تهران
jce.persian.journal@gmail.com
حمیدرضا
عزیزی
دانشجوی دکتری مطالعات منطقهای، دانشگاه تهران
azizi.hamidreza@ut.ac.ir
10.22059/jcep.2015.54966
اوکراین در اوت 1991 پس از فروپاشی اتحاد شوروی به استقلال رسید و تا امروز فراز و نشیبهای بسیاری را در طول سالهای استقلال خود تجربه کرده است. در سال 2014، بار دیگر اوکراین صحنة درگیریهای بسیاری بوده است. بسیاری ناظران علت و ریشة این تنشها را مسائل داخلی و بافت قومیتی این کشور میدانند. برخی دیگر اوکراین را صحنة رویارویی قدرتهای فرامنطقهای مانند ایالات متحدة آمریکا و اتحادیة اروپا با روسیه میدانند. حتی در برخی موارد از این درگیریها به «جنگ سرد نوین» تعبیر میشود. این نوشتار در تلاش است تا به این سؤال اصلی پاسخ دهد که بهصورت کلی، بحران اوکراین چه تأثیری بر روابط ایالات متحده و روسیه دارد؟ فرضیة این نوشتار این است که این بحران ضمن تشدید تنشها میان دو کشور در کوتاهمدت و میانمدت، تأثیری بنیادین و عمیق بر ماهیت روابط دو کشور نخواهد داشت؛ زیرا ملاحظات ژئوپلیتیکی و همچنین ژئواکونومیک در این منطقه بهگونهای است که قدرتهای بزرگ را از درگیریهای جدی باز میدارد.
اوکراین,ایالات متحدة آمریکا,جنگ سرد جدید,روسیه,ملاحظات ژئوپلیتیکی
https://jcep.ut.ac.ir/article_54966.html
https://jcep.ut.ac.ir/article_54966_508a1aa144fc4d29784808944db58b5f.pdf
دانشکده حقوق و علوم سیاسی
مطالعات اوراسیای مرکزی
2008-0867
2345-3117
8
1
2015
05
22
چکیده های انگلیسی
1
8
FA
10.22059/jcep.2015.55175
https://jcep.ut.ac.ir/article_55175.html
https://jcep.ut.ac.ir/article_55175_29c1a23c9ed61a237c8556401bd15606.pdf