دانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-08673120100923Regionalism in Iran's Foreign Policyمنطقهگرایی در سیاست خارجی ایران21150FAJournal Article19700101This paper deals with the importance of regionalism in Iran's foreign policy. Some of the existing outlooks view the characteristics of Iran's power structure and politics in such a way that make any security-political, economic and cultural coalition and cooperation difficult in the region. But the author holds that political, security and geopolitical changes in the Middle East region after the September 11th events have reinforced the place of regionalism in Iran's foreign policy. In this relation, the author defines two concepts of traditional regionalism and new regionalism in Iran's foreign policy orientations, each of them seeking to secure Iran's national interests and security with a different outlook. The author concludes that the Islamic Republic of Iran has to resolve political-security dilemmas with trans-regional powers including the United States by redefining elements of its national power at the regional level, establishing economic opportunities and sustainable development.این مقاله به بررسی اهمیت «منطقهگرایی» در سیاست خارجی ایران در خاورمیانه میپردازد. بعضی از دیدگاههای موجود ویژگیهای ساخت قدرت و سیاست در ایران را بهگونهای میدانند که هرگونه ائتلاف و همکاری سیاسی – امنیتی، اقتصادی و فرهنگی را در سطح منطقهای دشوار میسازد. با این همه، سخن نویسنده در این مقاله این است که تغییر و تحولات سیاسی، امنیتی و ژئوپلیتیک در سطح منطقه خاورمیانه بعد از حوادث 11 سپتامبر، جایگاه منطقهگرایی را در سیاست خارجی ایران تقویت کرده است. در اصل ارزش استراتژیک و نقش ایران در تقویت مؤلفههای منطقهای به مولفههایی نظیر دولت ملی قوی، هویت ژئوپلیتیک و ایدئولوژی پویای شیعی مرتبط است. از این دیدگاه، نویسنده به تعریف دو مفهوم «منطقهگرایی سنتی» و «منطقهگرایی جدید» در رویکردهای سیاست خارجی ایران میپردازد که هر یک با نگاه متفاوتی سعی در تأمین منافع و امنیت ملی ایران دارند.https://jcep.ut.ac.ir/article_21150_1417f48fa525f4904096a9679c144510.pdfدانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-08673120100923The Necessity of a Shift in Geographical
Focus in Iran's Foreign Policyالزام در تغییر تمرکز جغرافیایی سیاست خارجی ایران21151FAJournal Article19700101. It can be claimed that no other country in the world possesses such a geopolitical situation. Although such a situation provides the country with a set of opportunities, any wrong decision-making, apart from national and international realities, in choosing the focus of policies and foreign relations activities may turn it into a ground for crisis and continued failure for Iran. This paper seeks to trace the roots of problems in Iran's external relations from the perspective of its geographical focus and to make suggestions for rectifying it. Considering political, economic and geopolitical changes in recent years on the regional and world scales, the author believes that change in the regional focus of Iran's foreign relations from the west (i.e. the Arab Middle East) to the east in both the Indian Subcontinent and Central Asia not only will help open the deadlocks in foreign policy.باور ما در این مقاله این است که جمهوری اسلامی ایران باید جغرافیای تمرکز سیاست خارجی خود را از کشورهای عربی خاورمیانه به عنوان منطقه نفوذ خود به کشورهای شرقی و شمال شرقی خود تغییر دهد. نویسنده با استفاده از نظریههای واقعگرایانه در حوزه عملکرد سیاست خارجی در جهت تأمین منافع ملی با استناد به تداوم تعارض میان حوزههای نفوذ ایران و کشورهای عربی در منطقه، استدلال میکند که تغییر در تمرکز منطقهای روابط خارجی ایران از غرب (منظور خاورمیانه عربی) به شرق در هر دو امتداد آن یعنی شبه قاره و آسیای مرکزی نه تنها کمک به راهگشایی در بن بستهای سیاست خارجی می کند، بلکه می- تواند جایگاهی معتبرتر و بالاتر را برای ایران در سطح جهانی به ارمغان بیاورد.https://jcep.ut.ac.ir/article_21151_0bc9590a7fa558cff36d66d6506d6baa.pdfدانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-08673120100923Turkey, Pan-Turkism and Central Asiaترکیه، پانترکیسم و آسیای مرکزی21152FAحمیداحمدیJournal Article19700101This research seeks to study the impact of Pan-Turkist ideology on Central Asia. The collapse of the Soviet Union and independence of the Central Asian and Caucasian states once again revitalized hopes among the Pan-Turkist theoreticians and strategists who were hopeless about the implementation of their project of establishing a Turkic empire in the southern parts of the Soviet Union. Considering the Pan-Turkist ideals in Turkey's foreign policy and the 15-year long efforts by the country's politicians and intellectuals in promoting the Pan-Turkist project of alliance among Central Asian republics, this article addresses these efforts and their effects on Central Asia and finally regional countries' reaction to the Pan-Turkist ideals. The main hypothesis of the research includes that unlike original ideas, Pan-Turkism has not progressed so much in its political aspects, which made Turkish politicians hesitant about it.هدف این پژوهش، بررسی تأثیرات ایدئولوژی پان ترکیسم در آسیای مرکزی است. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز، بار دیگر امید نظریه پردازان و استراتژیستهای پانترکیسم را که پس از جنگ دوم در رابطه با پیشبرد پروژه برپایی یک امپراطوری ترک زبان در مناطق جنوبی شوروی دچار سرخوردگی و نا امیدی شده بودند، زنده کرد.
این پژوهش با توجه به آرمانهای پانترکی در سیاست خارجی ترکیه و تلاشهای پانزده ساله اخیر سیاستمداران و نخبگان فکری این کشور برای پیشبرد پروژه پان ترکیسم و اتحاد جمهوریهای آسیای مرکزی، پیامد این تلاشها و تأثیرات آن در آسیای مرکزی در نهایت واکنش کشورهای منطقه را به آرمانهای پانترکی تجزیه و تحلیل میکند. فرضیه اساسی پژوهش آن است که برخلاف ایدههای اولیه، پانترکیسم در ابعاد سیاسی خود پیشرفت چندانی نکرده و این مسأله ترکیه و سیاستمداران آن را دچار تردید کرده است.https://jcep.ut.ac.ir/article_21152_6117082bfc0b9d7082bb3c6fa327d749.pdfدانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-08673120100923Regionalism in Iran's Foreign Policyمنطقهگرایی در سیاست خارجی ایران21153FAکیهانبرزگرJournal Article19700101Some of the existing outlooks view the characteristics of Iran's power structure and politics in such a way that make any security-political, economic and cultural coalition and cooperation difficult in the region. But the author holds that political, security and geopolitical changes in the Middle East region after the September 11th events have reinforced the place of regionalism in Iran's foreign policy. Iran's strategic value and role in boosting regional factors are related to such factors as strong nation-state, geopolitical identity and dynamic Shii ideology. In this relationthe author defines two concepts of traditional regionalism and new regionalism in Iran's foreign policy orientations, each of them seeking to secure Iran's national interests and security with a different outlook. The author concludes that the Islamic Republic of Iran has to resolve political-security dilemmas with trans-regional powers including the United States by redefining elements of its national power at the regional levelبعضی از دیدگاههای موجود ویژگیهای ساخت قدرت و سیاست در ایران را به گونهای می دانند که هرگونه ائتلاف و همکاری سیاسی – امنیتی، اقتصادی و فرهنگی را در سطح منطقهای دشوار میسازد.
با این همه، سخن نویسنده در این مقاله این است که تغییر و تحولات سیاسی، امنیتی و ژئوپلیتیک در سطح منطقه خاورمیانه بعد از حوادث 11 سپتامبر، جایگاه منطقهگرایی را در سیاست خارجی ایران تقویت کرده است. در اصل ارزش استراتژیک و نقش ایران در تقویت مؤلفههای منطقهای به مولفههایی نظیر دولت ملی قوی، هویت ژئوپلیتیک و ایدئولوژی پویای شیعی مرتبط است. از این دیدگاه، نویسنده به تعریف دو مفهوم «منطقهگرایی سنتی» و «منطقهگرایی جدید» در رویکردهای سیاست خارجی ایران میپردازد که هر یک با نگاه متفاوتی سعی در تأمین منافع و امنیت ملی ایران دارند. نویسنده نتیجه میگیرد که جمهوری اسلامی ایران باید با بازتعریف مؤلفههای قدرت ملی خود در سطح منطقهای بپردازد.https://jcep.ut.ac.ir/article_21153_eb61050ae74dffc960ee76f09b5b2362.pdfدانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-08673120100923The Comparative Constitutional Law
System and Regional Studies Disciplineنظام حقوق اساسی مقایسهای و دانش مطالعات منطقهای21154FAمحسنخلیلیJournal Article19700101The regional studies discipline (which considers regions as connecting links between nation-states to the grand level of the international system) studies conflict, war, crisis, cooperation and integration among the countries located in a region. To study the characteristics of the countries found in a region needs a model. The author suggests a pre-model for comparative study of regional constitutional law system. In this article model, ten items have to be examined about any country separately and then all of them should be studied comparatively. The items for examination include political regime and governmental system, the situation of separation of powers, limits and origin of the legislature's authority, limits and origin of the executive's authority, limits and origin of the judiciary's authority, party and electoral systems, basic individual rights, public civil liberties, governmental institutions, protection of constitution, method of revision in constitution and the general form of the political-legal system's structure.دانش مطالعات منطقهای (که منطقهها را به عنوان حلقه وصل دولت/ ملتها به سطوح کلان نظام بینالمللی به شمار میآورد) به بررسی ستیزش، جنگ، بحران، همکاری و همگرایی در میان کشورهای واقع در یک منطقه میپردازد. بررسی ویژگیهای کشورهای موجود در یک منطقه، نیازمند الگو میباشد. نگارنده «طرحواره بررسی مقایسه ای نظام حقوق اساسی منطقهای» را مناسب برای شناخت کشورهای یک منطقه تلقی و پیشنهاد میکند. حقوق اساسی شاخهای از حقوق عمومی است که درباره پیوندهای میان دستگاه دارنده قدرت سیاسی و افراد به عنوان تابعان و فرمانبران قدرت بحث میکند. حقوق اساسی مقایسهای شعبه خاصی از حقوق اساسی است که در آن، به همانندی و ناهمانندی سیستمهای برآمده از قوانین اساسی کشورهای گوناگون پرداخته می شود. در این مقاله ده موضوع را به صورت جداگانه در مورد هر کشور و سپس تمامی آنها را به شیوهای تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است.https://jcep.ut.ac.ir/article_21154_8b85cb8a22757ed8da0c71287929ad7b.pdfدانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-08673120100923Changes in the Theories of Regionalismتحول در نظریههای منطقهگرایی21155FAجلالدهقانی فیروزآبادیJournal Article19700101Regionalism as a manifestation of international cooperation began in Europe after the Second World War, but this spread gradually to other geographical regions including the Latin America and Southeast Asia.New regionalism differs from old regionalism in some respects including agency, the motivation of the agency, as well as direction and scope of cooperation and integration. Since there is a close interrelationship between theory and practice especially with respect to the experience of European integration, this article seeks to explore changes in the theories of regionalism in a response to the change in the process of regionalism. Such changes have been manifested in the theorization on regional studies in a way that the presumptions of the existing regionalism theories have been revised and on the other hand new regionalism theories have been devised which are based on different meta-theory foundations.منطقهگرایی بهعنوان تجلی و نمود همکاری بینالمللی پس از جنگ جهانی دوم در اروپا آغاز شد. ولی بهتدریج این فرایند در حوزههای جغرافیایی دیگر مانند آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی گسترش یافت. منطقهگرایی نوین از چهار جهت کارگزاری، انگیزه کارگزاران، جهت و گستره همکاری و همگرایی با منطقهگرایی کهن متفاوت است. از آنجا که تعامل وثیق و رابطه تنگاتنگی بین نظریه و عمل، بهویژه در تجریه همگرایی اروپایی وجود دارد، هدف این مقاله واکاوی تحول و تغییر در نظریههای منطقهگرایی در واکنش به تحول در فرایند منطقهگرایی است. در این نوشتار توضیح داده خواهد شد که براساس تحولات چهارگانه در ماهیت و انگیزه کارگزاران و جهتگیری و قلمروی منطقه گرایی، نظریههای منطقهگرایی نیز دستخوش تغییر و تحول شدهاند. این تغییر و تحول به دو صورت دگرگونی و دگردیسی هریک از نظریهها و تحول نظریهپردازی در مطالعات منطقهای تجلی یافته است.https://jcep.ut.ac.ir/article_21155_cdb223543abe29fd1cdd42c87a8c331a.pdfدانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-08673120100923The Caspian Sea Basin (1991-2008) and the
Importance of the Islamic Republic of Iranژئوپلیتیک انرژی در منطقه دریای مازندران (2008-1991) و اهمیت جمهوری اسلامی ایران21156FAمهنازگودرزیJournal Article19700101The geopolitically important basin of the Mazandaran Sea found its new identity after the collapse of the Soviet Union as an active region with specific functions. The power vacuum arising from the collapse of the Soviet Union and presence of huge energy resources attracted the attention of trans-regional powers and flow of big investment companies to the region. regional developments are affected by energy and questions related to oil and gas pipelines as well as policies concerning transporting them. The need of Caspian littoral states to world markets and imports and exports particularly exports of oil and gas on which the regional countries' economies depend and need to political stability which hinge on economic stability the strongest current is shaping an intra-regional pattern. Given the importance of energy transit from the Caspian Sea basin, this paper seeks to answer the question what role Iran can play in this respect.خلا ناشی از فروپاشی شوروی، وجود منابع سرشار انرژی و مسائل مربوط به آن، سبب جلب توجه کشورهای فرامنطقهای و سرازیر شدن شرکتهای عمده سرمایهگذری به این منطقه شد. بسیاری از تحولات این منطقه متأثر از عامل انرژی و مسائل مربوط به خطوط لوله نفت و گاز و سیاستهای مربوط به انتقال آن است. پویایی منطقه دریای مازندران بر بنیانهای ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک استوار شده و کشمکشهای رقابتآمیز قدرتهای بزرگ در منطقه دریای مازندران، جنبههای استراتژیک نقشآفرینیهای منطقهای را حساس کرده است. در این رابطه ویژگیهای جغرافیایی هر کشور، سیاستهای خاصی را برای آن کشور به وجود میآورد. نیاز کشورهای محاط منطقه دریای مازندران به بازارهای جهانی و صادرات و واردات، به ویژه صادرات نفت و گاز که اقتصاد کشورهای منطقه در دهههای اخیر بر آن استور است و نیاز به ثبات سیاسی که وابسته به ثبات اقتصادی است، نیرومندترین جریانی است که به الگوی درون منطقه شکل دهد.https://jcep.ut.ac.ir/article_21156_7e8cb3841b26eb5333115e28a99b35b9.pdfدانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-08673120100923Iran at the Center of a Regional Subsystemایران، کانون چند زیرسیستم منطقهای21157FAاحمدنقیب زادهJournal Article19700101Iran is situated at the center of a regional subsystem including the Middle East, Central Asia, the Caucasus, Southwest Asia and the Persian Gulf basin. Iran's relations with each of these subsystems refer to a special ground that is rooted in the foundation of Iranian civilization. If relations with each of these regions are designed according to cultural, economic and political realities on the one hand and efforts are made at the formation of regional cooperation on the other, Iran will gain unrivaled power as a core connecting these subsystems. Obviously Iran's orientations in each of these regions might be in contradiction to the requirements of relationship with another region which needs an active diplomacy in order to remove. Such differences and paradoxes require the creation of an Iranian coordination center so that what happened to Bismarck's system could be avoided.پس از فروپاشی نظام دوقطبی، این سؤال مطرح شد که چه نظم یا نظامی در انتظار ساختار روابط بینالملل است. بدیهی بود که ایالات متحده آمریکا تلاش گستردهای برای تثبیت یک جهان تکقطبی بهعمل آورد. اما اقبال تحقق چنین رؤیایی بسیار کم بود، زیرا این سیاست با مخالفت آشکار و پنهان تمام قدرتهای دیگر روبهرو میشد. الگوی همگرایی منطقهای اروپا که از پیش مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته بود، به پیدایش شکلهای منطقهای چندی کمک کرده بود که در دنیای آشفته و خطرناک پسادوقطبی بر قوت و استحکام خود افزودند و بدین ترتیب خطوط یک دنیای چندقطبی منطقهای در افق نمایان شد. امروز بیش از هر زمان دیگر مزیت و مناسبت همکاریهای منطقهای آشکار شده و اغلب کشورها بهدنبال آن هستند. حال این سؤال پیش میآید که ایران چه وضعیتی داشته و وضعیت مطلوب آن بهعنوان یک قدرت منطقهای چیست؟https://jcep.ut.ac.ir/article_21157_8fb823bd61aacc5fbd5c8f14e36906ff.pdfدانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-08673120100923A Report on Celebrating the ECO (Economic Cooperation Organization) Dayگزارش بزرگداشت روز اکو (سازمان همکاری اقتصادی)21158FAفرشتهمشهدی رفیعJournal Article19700101Economic Cooperation Organization (ECO) is one of the institutions that have been established to help identify and resolve the problems faced by the region. In order to celebrate the ECO day, a meeting was held at the Center for Graduate International Studies, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran as attended by Yahya Maroufi, ECO Secretary-General, Mr. Taherian, ECO Under-Secretary-General, Elaheh Koolaee, Director of the Central Eurasia Program, Ebrahim Mottaghi and Davoud Aghaei, professors at Tehran University. In this meeting, cooperation among nations particularly among the neighboring countries with common culture and religion was underlined and reasons for success and failures in the Organization were discussed.اکو یکی از موسساتی است که به منظور کمک به شناسایی و حل مشکلات و معضلاتی که متوجه منطقه است، تاسیس شده است. به مناسبت بزرگداشت «روز اکو» سازمان همکاری های اقتصادی یکشنبه 8 آذر ماه 1388 نشستی با حضور آقای یحیی معروفی (دبیرکل اکو) و آقای طاهریان(معاون دبیر کل اکو) و خانم دکتر الهه کولایی، مدیر برنامه اوراسیای مرکزی ،آقایان دکتر ابراهیم متقی و داوود آقایی استادان دانشگاه تهران، در سالن مرکز مطالعات بینالمللی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست به اهمیت همکاری میان ملتها به ویژه کشورهایی که همسایه هستند و فرهنگ، دین و مذهب مشترک دارند و عوامل موفقیت و عدم موفقیت در این سازمان پرداخته شد.https://jcep.ut.ac.ir/article_21158_b3b295b17bee0bb7bfd4fb2829edc94d.pdf