دانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-086710120170321Firghe Democrat Azerbaijan Reforms and the Post-Soviet Releases Documentsاصلاحات فرقۀ دموکرات آذربایجان و اسناد بازیافتۀ اتحاد شوروی1166289610.22059/jcep.2017.62896FAحمیداحمدیاستاد علوم سیاسی دانشگاه تهرانرویایوسفیکارشناس ارشد روابط بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20151027This article tends to analyze the roots of Democratic Party of Azerbaijan (Firghe Democrat-e Azerbaijan) and the reforms it meant to implement during its single year of life in Iran from the mid 1945 to the mid 1946. The main aim of the article is to search the nature of its reforms and to see whether they were independent or whether the Soviet Union dictated actions. While many studies have been done on the rise and the fall of FIRGHE Democrat, but its reforms and their relations to the Soviet Union’s policies have not been the subject of an independent work. The paper concentrates on the post-Soviet era released official documents, particularly the Stalin’s formal commands issued in 1946. A comparison between the content of the commands and Firghe’s reforms, leads us to the conclusion that the reforms were part of the Soviet Union’s strategy to legitimize the Firghe’s policies and reinforce the Soviet’s presence in Iran in the years after the Second World War.برآمدن ناگهانی جمهوریهای خودمختار در آذربایجان و کردستان ایران در پایان جنگ جهانی دوم یکی از مهمترین تحولات سیاسی ایران معاصر بوده است. این نوشتار ریشههای شکلگیری و اصلاحات مورد نظر فرقة دموکرات آذربایجان را بررسی میکند. دربارة اصلاحات فرقه، دیدگاههای گوناگونی وجود دارد. درحالی که طرفداران فرقه آن را اقدامی مستقل و مثبت در نظر میگیرند، مخالفان بر فرمایشیبودن آن تأکید دارند. هدف این نوشتار، بررسی ماهیت این اصلاحات و آشکارکردن مستقل یا وابستهبودن آنها است. گرچه دربارة نقش اتحاد شوروی در رویکارآمدن فرقة دموکرات، مطالعاتی صورت گرفته است؛ اما به جایگاه اصلاحات مورد ادعای فرقه در سیاستهای اتحاد شوروی و ارتباط آن با برنامههای این کشور اشارهای نشده است. تمرکز اصلی این نوشتار بر ارتباط میان اصلاحات و برنامههای اتحاد شوروی با توجه به اسناد انتشاریافته پس از فروپاشی اتحاد شوروی، بهویژه فرمانهای سهگانة استالین در سال 1324 است. تطابق برنامة اصلاحات فرقه و اسناد تازه منتشر شده، نشان میدهد که اصلاحات مورد نظر، بخشی از راهبرد اتحاد شوروی برای مشروعیتبخشی به اقدامهای فرقه و تقویت حضور خود در ایران بوده است.دانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-086710120170321The Analysis of Political Relations between Iran and Russia in the Europe Gas Marketتحلیل روابط سیاسی ایران و روسیه در عرصۀ بازار گاز اروپا17336289710.22059/jcep.2017.62897FAعلیامیریاستادیار گروه علوم جغرافیایی، دانشگاه لرستانافشینکرمیدکتری جغرافیای سیاسی، دانشگاه تهرانJournal Article20151018Geopolitical factors have been the most important element affecting political relations between countries. In the period after the Cold War, the geo-economic factors have earned a special role among the geopolitical elements. In recent years, the main factor defining energy security in the Caspian basin is the competition between Europe and the United States on the one hand, and Russia on the other. Russia is the largest conventional gas reserve holder in the world and one of the most important suppliers to the European market. With Iran being the second largest conventional gas reserve holder and given its strategic geographical position as an intermediary between European and Asian markets, there is naturally a potential for a great rivalry between Russia and Iran for market shares in these regions. However, Russia already has an extensive pipeline infrastructure in place and is an established supplier to European and Asian countries. Iran, on the other hand, (due to its isolation and internal hurdles) currently only supplies Turkey, Armenia, Azerbaijan and soon Pakistan with small volumes of natural gas. Russia also seeks to diversify its export markets to enhance demand security. This article seeks to investigate and explain Iran and Russia’s competition in the field of geo-economics with an emphasis on the gas market. The present study suggests that Russia, while trying to keep Iran in the orbit of its strategic allies, also tries to keep away its most dangerous potential rival in geo-economics from European gas market.عوامل ژئوپلیتیکی همواره از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر مناسبات سیاسی کشورها بودهاند. در دورة پس از جنگ سرد، عوامل ژئواکونومیکی در این زمینه نقش فراوان و ویژهای پیدا کردهاند. در سالهای اخیر عامل اصلی تعیینکننده در حوزة دریای خزر، رقابت بین اروپا و ایالات متحده از یکسو و روسیه از سوی دیگر بوده است. روسیه بزرگترین ذخیرة گازی متعارف در جهان را دارد و از مهمترین عرضهکنندگان به بازار اروپایی است. به این ترتیب با حضور ایران بهعنوان دومین کشور از نظر داشتن ذخایر گازی در جهان و موقعیت جغرافیایی ـ راهبردی آن بین بازارهای اروپایی و آسیایی، بهشکل طبیعی ظرفیت رقابت بزرگی بین ایران و روسیه برای سهمهای بازار در این مناطق وجود دارد. روسیه در حال حاضر زیرساختهای خطوط لولة گستردهای دارد و گاز خود را به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر میکند؛ اما ایران (بهدلیل تحریمها و شرایط داخلی) درحال حاضر تنها ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و به زودی پاکستان را با حجم اندکی از گاز طبیعی تأمین میکند. روسیه همچنین بهدنبال تنوعبخشیدن به بازارهای صادرات خود است تا امنیت تقاضا را افزایش دهد. این نوشتار درپی آن است تا با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و اسنادی و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش توصیفی- تحلیلی، رقابت پیدا و پنهان ایران و روسیه در عرصة ژئواکونومیکی را با تأکید بر بازار گاز بررسی و تبیین کند. استدلال این نوشتار این است که روسیه در همان حال که تلاش میکند که ایران را در مدار متحدان راهبردی خود نگاه دارد؛ تلاش میکند تا در عرصة ژئواکونومیکی، خطرناکترین رقیب بالقوۀ خود را از بازار پررونق گاز اروپا دور نگاه دارد.دانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-086710120170321The Fields of Divergence in Relations between Turkey and Armeniaزمینههای واگرایی در روابط ترکیه و ارمنستان35526289810.22059/jcep.2017.62898FAمحمد علیبصیریدانشیار علوم سیاسی، دانشگاه اصفهانمصطفیخیریدانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه اصفهانJournal Article20150719With the collapse of the Soviet Union, the Armenian Republic gained its independence in 1991 and Turkey was one of the first countries that recognized Armenian independence after the collapse of the USSR. Since 1993, the Armenian borders with Turkey had been closed and the atmosphere of mistrust between the two countries remained strong. Only in 2009 the two countries tried to open their borders. Some Armenians have criticized the Turkish government for the closure of borders in some Western organizations and associations. Bearing in mind the importance of this issue, this study aims to answer this central question: What are the reasons for divergence in relations between Turkey and Armenia? The research hypothesis is that the tension between Azerbaijan and Armenia over Karabakh region is the main reason of divergence. Territorial claims of Armenians and the genocide issue can be the other obstacles in the normalization of relations between the two neighboring countries. This article reviews the occupation of Nagorno Karabakh impact on the relations between Armenia and Turkey. Then the role of Armenians outside of Armenia and the Armenian claims issue in bilateral relations have been discussed. At the end of the article, attempts for the normalization of relations between the two countries and signing of protocols are the objects of deliberation. This paper shows that in the current situation, there is no possibility of normalization of relations between the two countries.ارمنستان در سال 1991 و با فروپاشی اتحاد شوروی استقلال خود را بهدست آورد. از سال 1993 تاکنون مرزهایش با ترکیه بسته بوده و جو بیاعتمادی میان دو کشور همچنان قوی است. به استثنای سال 2009 و در جریان امضای پیمانها، تاکنون تلاشی از سوی آنها در بازگشایی مرزها و عادیسازی روابط صورت نگرفته است. هرچند نارضایتیهایی از سوی ارامنه در سازمانها و مجامع غربی بهدلیل بستهشدن مرزها از سوی ترکیه وجود داشته است. باتوجه به اهمیت این موضوع، این نوشتار درپی پاسخگویی به این پرسش اساسی است که سرمنشأ واگرایی موجود در روابط ارمنستان و ترکیه کجا است؟ در پاسخ به آن، این فرضیه مطرح شده است که مناقشة قرهباغ را میتوان عامل اصلی قطع روابط دو کشور همسایه دانست و در کنار آن میتوان به ادعاهای ارضی ارامنه و مسئلة نسلکشی اشاره کرد. این نوشتار ضمن بررسی اشغال قرهباغ و تأثیر آن بر روابط ارمنستان و ترکیه به نقش ارامنة خارج از ارمنستان و مسئلة ادعاهای ارامنه در قطع روابط دو کشور پرداخته است. از یکسو، ارامنه در رابطه با ترکیه، ادعاهای ارضی دارند و از سوی دیگر مدعی هستند که مورد نسلکشی واقع شدهاند. مسئلهای که ترکیه آن را رد میکند. در بخش پایانی نوشتار، به تلاش نافرجام دو کشور در عادیسازی روابط و امضای پیمانها اشاره شده است. این نوشتار نشان میدهد که با توجه به مسائل موجود در شرایط کنونی، امکان عادیسازی رابطه بین دو کشور وجود ندارد.دانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-086710120170321The Safavids and Russian Concerns and Conflicts in Georgia (Based on the Performance of Georgian Princes)ملاحظات و منازعات صفویان و روسیه در گرجستان(با تکیه بر عملکرد شاهزادگان گرجی)53666289910.22059/jcep.2017.62899FAنصراللهپورمحمدی املشیدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)سمیهانصاریدانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20140629The strategic location of Georgia, have been placed it for a long time in the profits constellation of interests of major powers of Iran, the Ottomans and the Russians, each acting based on their own interests, military and diplomatic policies, which, sometimes in long term caused tensions and disputes between them. As the realization of economic and political ideas of the Tsars of Russia and the Safavid Shahs in the Caucasus was in contrast to the Ottomans, and confronting their advance and influence could only be made possible through the geographical continuity between conquered regions in the Caucasus, especially Georgia as one of their conformable and envisage states. In the meantime, some of the Georgian princes’ actions in disconnection and hostility to the Safavid court, and trending toward Russia, according to religious and political tendencies, rejection of coalition with Safavids to fight the Ottomans, and Russians policy to realize the idea of Peter the Great, using political and military weaknesses in the structure of Safavid government, loss of their control over Georgia and Georgians governors’ disobedience toward Safavid kings, resulted in the cold and eventually strained relationship between Safavid and the Tsars, ultimately leading to Russian immersive domination over Georgia. This paper intends to answer the following questions, using the review of documents method and based on historical data: What was the Georgia’s role in conflict between Ottomans and Safavids? And what was the role of Georgian princes in intensifying this conflict?موقعیت راهبردی گرجستان، آن را از زمانهای دور در منظومة منافع قدرتهای بزرگ ایران، عثمانی و روسها قرار داده بود و هر یک به فراخور منافع خویش، سیاستهایی نظامی و دیپلماتیک در آنجا بهکار میگرفتند. این موضوع، گاه تنشها و منازعاتی طولانی بین آنان را بهدنبال داشت. چنانکه تحقق اندیشههای اقتصادی و سیاسی تزارهای روسیه و صفویان در منطقة قفقاز در تقابل با عثمانی و مبارزه با پیشروی و نفوذ آنان، فقط از راه پیوستگی جغرافیایی بین مناطق مفتوحة قفقاز بهویژه گرجستان بهعنوان یکی از ایالتهای متبوع و مورد نظر آنان ممکن میشد. در این میان، عملکرد شاهزادگان گرجی در قطع ارتباط و دشمنی با دربار صفویان و گرایش بهسمت روسیه بنابر تمایلات دینی و سیاسی، نپذیرفتن ائتلاف برای مبارزه باعثمانی از سوی صفویان و سیاست روسها در تحقق اندیشة پترکبیر با بهرهگیری از ضعفهای ایجاد شده در ساختار سیاسی و نظامی حکومت صفویان و کاهش تسلط آنان بر گرجستان و اطاعتنکردن والیان گرجی از پادشاهان صفوی، سبب سردی و سرانجام تیرگی مناسبات صفویان و تزارهای روس شد که سیطرة همهجانبة روسیه بر گرجستان را بهدنبال داشت. این نوشتار درنظر دارد تا با روش کتابخانهای و با تکیه بر دادههای تاریخی به این مسئله بپردازد که گرجستان در منازعات عثمانی و صفویان چه نقشی داشته است؟ و شاهزادگان گرجی در تشدید منازعات چه نقشی ایفا میکردهاند؟دانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-086710120170321An Evaluation of Regional Economic Integration of Caspian Sea Regionارزیابی همگرایی اقتصادی منطقهای حوزۀ دریای خزر67836290010.22059/jcep.2017.62900FAسعیدراسخیاستاد اقتصاد بینالملل، دانشگاه مازندرانمیرعبدالهحسینیدانشجوی دکتری اقتصاد بینالملل، دانشگاه مازندرانJournal Article20151011Regional Economic integration accrues considerable benefits to its members, as well as being considered a movement toward globalization. The main purpose of the present paper is to evaluate the efficiency and success of regional economic integration for Caspian Sea region Countries. For this, two major criteria, convergence or proximity of countries (Economic Convergence Index: ECI) and the trade-economic integration degree (Trade Intensity Index: TII)), have been measured and assessed for the Caspian region during time period 2000-2013. The results obtained from this paper indicate that per capita income gap is increased for some countries and decreased for others due to the economic integration. Also, an increase in the trans-regional trade share of the countries has decreased the region’s trade intensity. There is a similar situation for Iran. Strengths, weaknesses, opportunities and threats analysis shows that lack of intra-regional trade development is due to the export-import (Trade) structure of the Caspian Sea region, and thus, the regional economic integration seems impossible at the moment, but the exploitation of the economic integration benefits is expected with enhancement in the trade-economic structure of the region countries.همگرایی اقتصادی منطقهای ضمن اینکه حرکت بهسمت جهانیشدن تلقی میشود، منافع شایان توجهی برای کشورهای واقع در منطقه به همراه دارد. هدف اصلی این نوشتار، ارزیابی کارآمدی و موفقیت همگرایی اقتصادی منطقهای بین کشورهای حوزة دریای خزر است. برای این هدف، دو معیار اصلی «همگنی و نزدیکی شاخصهای مهم اقتصادی با استفاده از شاخص همگرایی ایسیآی» و «درجۀ همگرایی متغیرهای اقتصاد بینالملل با استفاده از شاخص شدت تجاری تیآیآی» برای کشورهای حوزۀ دریای خزر در سالهای 2013-2003 مورد سنجش و ارزیابی قرارگرفته است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که با همگرایی اقتصادی، دامنۀ درآمد سرانه برای برخی کشورها کاهش و برای برخی دیگر روبه افزایش میگذارد. همچنین نتایج این مطالعه نشان میدهد که در دورة زمانی مورد نظر، افزایش سهم تجارت فرامنطقهای از کل تجارت این کشورها سبب کاهش شدت تجارت درون منطقهای شده است. میزان صادرات درون منطقهای ایران نیز وضعیت مشابهی دارد. تحلیل قوت و فرصتها و نیز ضعف، تهدید و چالشها حاکی از این موضوع است که توسعهنیافتن تجارت درونمنطقهای ناشی از ساختار تجارت خارجی (واردات و صادرات) کشورهای حوزة دریای خزر است و به همین دلیل، امکان توسعة تجارت درون منطقهای و همگرایی اقتصادی درحال حاضر ضعیف بهنظر میرسد. همچنین امید میرود که با تحول و ارتقای ساختار اقتصادی و تجارت خارجی کشورهای حوزة خزر، امکان بهرهگیری از منافع همگرایی اقتصادی فراهم شود.دانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-086710120170321Expansion and Connection of EU’s Transport and Energy Infrastructures to the Caspian Area and Black Sea: Dimension, Opportunities and Threatsگسترش و اتصال زیرساختهای حملونقل و انرژی اتحادیۀ اروپا به حوزۀ خزر و دریای سیاه: ابعاد، فرصتها و تهدیدها851006290110.22059/jcep.2017.62901FAبهارهسازمنددانشیار مطالعات منطقهای، دانشگاه تهران0000-0003-4838-8430پیمانکاویانی فردانشآموخته کارشناسی ارشد مطالعات منطقهای، دانشگاه تهرانJournal Article20151020International Transport Corridors and Interstate Pipelines are important sources of conflict and competition between major powers. From a Realistic point of view, they are not only economic initiatives but can also be used as a political leverage for countries <em>en route</em>. So each major power has proposed its own preferred corridor. EU’s TRACECA Initiative and Southern Gas Corridor, United States New Silk Road and its support for pipelines and Russia's support for International North-South Corridor are obviously in line with this Realistic Approach. The Islamic Republic of Iran, due to its geopolitical situation, potentially faces different choices, so it is important to exactly survey this initiatives and obstacles. After offering a very exact and comprehensive description of the European support of Interstate Initiatives in Caspian Sea and Black sea, In this article, principles, objectives, preferences, programs and measures planned in the European Union for infrastructure connecting Europe to the Black Sea, the Caspian Sea have been presented and Strategies for advancement of national interests of the Islamic Republic of Iran are elaborated on.راهروهای بیندولتی یکی از عرصههای رقابت بین قدرتهای بزرگ هستند. از دیدگاهی واقعگرایانه میتوان این راهروها را شاهراه انتقال ثروت و قدرت دانست که افزون بر برتریهای اقتصادی، به کشورهای واقع در مسیر، قدرت چانهزنی بیشتری میدهد. از اینرو هر یک از قدرتهای بزرگ راهروی مورد حمایت خود را در مناطق مختلف بهویژه برای اتصال آسیا و اروپا طراحی و ارائه کردهاند که برنامه تراسیکا و راهروی گاز جنوبی اتحادیة اروپا، جادۀ ابریشم جدید آمریکایی و خطوط لولة مورد حمایت این کشور و راهروی بینالمللی شمال- جنوب روسیه در این زمینه قابل اشاره هستند. با توجه به تأثیر مستقیم این برنامهها بر منافع ملی ایران و اهمیت شناخت دقیق این طرحها، در این نوشتار اصول، هدفها، اولویتها، برنامهها و اقدامهای انجامشده یا برنامهریزیشده در زمینة تلاش اتحادیۀ اروپا برای اتصال زیرساختی اروپا به حوزة دریای سیاه، دریای خزر و فراتر از آن تشریح شده و راهکارهایی هم برای پیشبرد منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در این حوزهها ارائه شده است. پرسش اصلی که در این پژوهش به آن پاسخ داده خواهد شد این است که پیامدهای برنامههای اتحادیۀ اروپا در حوزة اتصال زیرساختهای حملونقل و انرژی خود به حوزة دریای سیاه و دریای خزر بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران چیست؟ فرضیة پژوهش این است که منافع و تهدیدهایی بهشکل همزمان برای جمهوری اسلامی ایران پدید آمده است. یافتة پژوهش این است که سیاست خارجی توسعهمحور، مؤلفة تعیینکننده در این حوزه است. روش پژوهش نیز توصیفی- تحلیلی است.دانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-086710120170321Consolidation of USA and India in Great Game Power in Central Asiaهمکاری آمریکا و هند در بازی بزرگ قدرت در آسیای مرکزی1011166290210.22059/jcep.2017.62902FAنوذرشفیعیاستادیار روابط بینالملل، دانشگاه اصفهانJournal Article20161128Attempts in establishing a balance of power is always one of the realistic approaches of countries in the international relations scope. This attempt is to maintain the <em>status quo</em> or to revise it. It seems that the natural tendency of countries in establishing balance of power with each other as realists claim, has currently put the United States (USA) in a historical and strategic dilemma. On the one hand, USA seeks to maintain its position as a hegemonic power, on the other hand, countries such as Russia, China and even India try to challenge this position and to establish balance with the hegemonic power. In this regard, nowhere in the world has USA been challenged strategically as in Asia for containing his hegemonic power. The main question is that how USA decreases the common threat from Russia and China and maintain its hegemonic position? In this line, the main hypothesis is that regarding the balance of power as distribution of power, USA seeks to utilize India for establishing the balance of power in central Asia. Also, India seeks to utilize the potential of USA for developing its sphere of influence in this region.تلاش برای موازنة قدرت همواره یکی از رویکردهای واقعگرایی کشورها در عرصة روابط بینالملل بوده است. تلاش برای موازنه یا از منظر حفظ وضع موجود یا با هدف برهمزدن وضع موجود بوده است. بهنظر میرسد که تمایل طبیعی کشورها برای رسیدن به موازنة قدرت با یکدیگر آنگونه که واقعگرایان میگویند در حال حاضر ایالات متحده را در تنگنای راهبردی تاریخی قرار داده است. از یکسو آمریکا درپی حفظ و تثبیت جایگاه خود بهعنوان یک قدرت هژمون است و از سوی دیگر در آسیا کشورهایی مانند روسیه و چین و حتی هند درپی بهچالشکشاندن این جایگاه و رسیدن به موازنة قدرت با قدرت هژمون هستند. از این نظر آمریکا در هیچ جای جهان به اندازة آسیا با چالشهای راهبردی برای حفظ موقعیت هژمونیک خود روبهرو نیست. آسیای مرکزی بهعنوان بخشی از زیرمجموعة نظام آسیا یکی از جاهایی است که مبارزه برای بهدستآوردن موقعیت هژمون بین آمریکا، چین و روسیه جریان دارد. پرسش این است که اگر به بیان جان مرشایمر، رسیدن به موقعیت هژمون در جهان نیازمند تسلط بر مناطق مختلف جهان است آنگاه آمریکا چگونه میتواند بر آسیای مرکزی با وجود رقیبانی جدی همچون روسیه و چین مسلط شود؟ فرضیه این نوشتار که به روش توصیفی-تحلیلی بررسی شده آن است که آمریکا تلاش میکند تا از هند برای موازنة قوا در آسیا مرکزی استفاده کند و هند نیز تلاش میکند تا با رعایت مجموعهای از ملاحظات از ظرفیت آمریکا برای گسترش نفوذ خود در این منطقه بهره جوید.دانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-086710120170321Energy Geopolitics, Russia and Turkey Pipeline Diplomacyژئوپلیتیک انرژی، روسیه و دیپلماسی خط لولۀ ترکیه1171336290310.22059/jcep.2017.62903FAمحمد علیشیرخانیاستاد گروه روابط بینالملل، دانشگاه تهرانمجیدمحمد شریفیدکتری روابط بینالملل، دانشگاه تهرانJournal Article20140415The increasing importance of energy in the contemporary international system, has led countries who in addition to Energy supplying countries, are involved in transition. These latter countries are also gaining in importance. Attempts to become a better route for energy, especially oil and natural gas in addition to economic interests and security of the country, are among the factors that strengthen countries political capabilities. By consideration to such importance is that more and more countries are now trying to exploit a convenient geographic position as a power instrument. Turkey, in line with this argument, defined geopolitics of energy as a means of achieving strategic goals in the region and the international system. proximity to the main areas of energy production on the one hand and being adjacent to the European Union as one of the major energy consumers on the other hand, has prompted the Turkish leaders to consider pipeline diplomacy as a tool in pursuing their foreign policy goals. Turkey’s suitable geopolitical position is conducive to the Country’s importance in energy transfer. This article in addition to consideration of relations between Europe and Russia in the field of energy and vulnerability of the Union by Russia’s policy, analyzes opportunities for Turkey to use diplomacy pipeline in the country's grand strategy.افزایش روزافزون استفاده از انرژی در نظام بینالملل معاصر سبب شده است تا در کنار کشورهای عرضهکنندة انرژی، کشورهای مستقر در مسیر انتقال نیز اهمیت فراوانی بهدست آورند. تلاش برای تبدیلشدن به مسیری برای انتقال هرچه بیشتر انرژی بهویژه نفت و گاز طبیعی افزون بر منافع اقتصادی به توانمندی سیاسی و امنیتی کشورها نیز میافزاید. با توجه به چنین اهمیتی است که کشورها اکنون هرچه بیشتر تلاش میکنند تا از موقعیت جغرافیایی مناسب خود بهعنوان ابزار قدرت بهرهبرداری کنند. ترکیه با این استدلال، ژئوپلیتیک انرژی را ابزاری برای دستیابی به هدفهای راهبردی خود در منطقه و نظام بینالملل تعریف کرده است. مجاورت با مناطق اصلی تولید انرژی از یکسو و نزدیکی به اتحادیة اروپا بهعنوان یکی از مهمترین مصرفکنندگان انرژی از سوی دیگر سبب شده است تا رهبران ترکیه دیپلماسی خط لوله را برای پیگیری هدفهای سیاست خارجی خود در نظر بگیرند. ژئوپلیتیک مناسب ترکیه اهمیت فراوانی را برای این کشور در بخش انتقال انرژی فراهم کرده است. در این نوشتار ضمن اشاره به چارچوب روابط اتحادیة اروپا و روسیه در حوزۀ انرژی و آسیبپذیری این اتحادیه در مقابل سیاستهای روسیه، فرصتهای ایجادشده برای ترکیه جهت استفاده از دیپلماسی خط لوله در راهبرد کلان این کشور بررسی میشود.دانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-086710120170321State, Economic Development and Integration to Global Economy: The Russian Case Study (1990-2010)دولت، توسعۀ اقتصادی و ادغام در اقتصاد جهانی (مطالعۀ موردی روسیه :2010-1990)1351526290410.22059/jcep.2017.62904FAرضاشیرزادیاستادیار علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی کرجJournal Article20151219Development and Economic development is one of the essential problems for all of counties in the world. Since 1990s, with the failure of the communist bloc development and central planning experience, this question has been brought to fore more than before: Those countries and states should select which road for development? Russia as a superpower must be studied in this regard. Today, Russia is planning to move to economic liberalization and integration into the economic world. The paper discusses the foreign trade, capital movement, migration, and, somewhat more extensively, the institutional dimensions of Russia’s integration into the world economy. Possible implications of the sheer size of the Russian nation are outlined. It is argued that the desire to avoid a break-up of the nation may necessitate excessive centralization. At the same time, this paper concludes with a basically positive assessment of the future prospects for Russia’s integration into the global economy. The article will begin with some remarks from a historical perspective and will then address the various aspects of Russia’s integration into the global market. The main topics to be discussed here are foreign trade, interaction with international organizations, economic liberalization, privatization and economic opening to the world. This report tries to explain this process and the role of the State (1990-2010) in this direction.توسعه و توسعة اقتصادی، یکی از مسائل و دغدغههای اصلی کشورهای امروز دنیا است، بهویژه آنکه از سال 1990 با فروپاشی بلوک کمونیستی و شکست تجربة برنامهریزی متمرکز و الگوی راه رشد غیرسرمایهداری (سوسیالیستی)، این پرسش بیش از پیش مطرح است که کشورهای کمونیستی و در رأس آنها روسیه، چه مسیری را در روند توسعة ملی انتخاب کردهاند و دولت چه نقشی را در این راستا ایفا کردهاست؟ اقتصاد روسیه در دورة پس از فروپاشی (دهة 1990) شاهد آشفتگی، کاهش تولیدات داخلی و افزایش قیمت کالاهای مصرفی بود. هماکنون روسیه بیستمین اقتصاد جهان است و صادرات این کشور که در سال 1995، 78 میلیارد دلار بود، در سال 2011 به بیش از 302 میلیارد دلار رسیده است. این نوشتار تلاش میکند تا این تجربه را با توجه به نقش دولت در فرآیند توسعه و نیز ادغام در اقتصاد جهانی بررسی و تحلیل کند. از اینرو، پرسش اساسی آن است که دولت چه نقشی در فرآیند توسعة این کشور و ادغام در اقتصاد جهانی در سالهای پس از فروپاشی بهعهده داشته است؟ بررسیها نشان میدهد که دولت روسیه برخلاف گذشته (تمرکزگرایی)، در سالهای 2010-1990 در راستای آزادسازی اقتصادی و ادغام در اقتصاد جهانی گام برداشته است.دانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-086710120170321Iran-Russia Coalition in Light of the Syrian Crisisتحلیل ائتلاف ایران و روسیه در پرتو بحران سوریه1531706290510.22059/jcep.2017.62905FAسیدشمس ادینصادقیاستادیار گروه علوم سیاسی و روابط بینالملل، دانشگاه رازیسمیرامرادیدانشآموختۀ کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه رازیJournal Article20150920After the Cold war ended, one of the approaches discussed in the foreign policy of the Islamic Republic of Iran is looking to the East. The Islamic Republic of Iran has devoured to supply part of its political purposes using this new approach, to avoid the uni-polarization of International System’s Structure after the Cold war. Although over the past two decades, the dynamics of Russian-Iranian relations have seemed unstable and, to a certain extent, unpredictable for other players in the international arena; Iran’s diplomatic system attracted its special attention to Russia, while this country is identified as a new hegemonic power in the International System with its power matrix on the rise and it is going to be more powerful in different economic, political influence and material dimensions. Iran has tried via progressive contribution with this international center power to supply part of its national goals in regional and international levels. Reciprocally, Iran is of particular importance to Russia as a regional partner, especially in countering U.S. penetration into the Middle East. One of the most important factors currently influencing the dynamic of Russian–Iranian relations is the Syrian Crisis with the United States, the European Union and the other regional power countries at its opposite end. The Method utilized in this research is descriptive analytical and the Structural Realism model theory was used in data analysis.در دوران پس از جنگ سرد دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در عرصة خارجی برای تقویت ائتلافهای بینالمللی با هدف تضعیف فشارهای ساختاری علیه خود بسیار تلاش کرده است. در این زمینه جمهوری اسلامی ایران تلاش میکند تا برای تأمین بخشی از هدفهای سیاسی خود، از تکقطبیشدن ساختار نظام بینالملل پس از جنگ سرد جلوگیری کند. در این میان اگر چه روابط ایران و روسیه در دو دهة گذشته فرازونشیب بسیاری را تجربه کرده است؛ اما کشور روسیه بهعنوان یک قدرت برتر در نظام بینالملل مورد توجه دستگاه دیپلماسی ایران قرار گرفت تا از راه گسترش مناسبات با این کانون قدرت بینالمللی، بخشی از هدفهای جمهوری اسلامی ایران در سطوح منطقهای و بینالمللی تأمین شود. درمقابل ایران نیز در سیاست خارجی روسیه یک متحد منطقهای مهم برای مقابله با نفوذ آمریکا در منطقة خاورمیانه است. صفبندی قدرتهای منطقهای در بحران سوریه آزمون مناسبی برای سنجش ائتلاف ایران و روسیه در این عرصه است. با توجه به این مهم، پرسش اصلی این نوشتار این است: «با ورود روسیه به بحران سوریه تا چه میزان امکان ائتلاف میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو روسیه وجود دارد؟» برای پاسخ به این پرسش این فرضیه طرح میشود: «باوجود پیشانگارهها و تفاوت در نگاه دو کشور، بحران سوریه بستر مناسبی را برای تحقق ائتلاف دو کشور فراهم کرده است». روش نوشتار توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات، کتابخانهای است.دانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-086710120170321Explanation of Areas of Integration in Relations between Iran and Azerbaijan and its Challenges (1991-2014)تبیین زمینههای همگرایی در روابط ایران و جمهوری آذربایجان و چالشهای آن (از 1991 تا 2014)1711886290610.22059/jcep.2017.62906FAمسلمکرم زادیاستادیار دانشگاه پیام نورفهیمهخوانساری فرددانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه اصفهانJournal Article20150921After the collapse of the USSR, for many researchers the existence of similarities and potential historical, cultural, religious and geopolitical in relations between Iran and Azerbaijan was a suitable context for establishment of close relations and integration in various areas between the two sides, But the course of events was shaped the other way and multiple challenges at different levels of national, regional and global, affected these factors, so that relations between the two countries, despite the existence of appropriate grounds, has undergone many ups and downs. Thus, this research seeks to answer the question that after the independence of Azerbaijan, what factors affect the appropriate fields in integration of Iran and Azerbaijan and have had a negative impact on close and stable relations between the two countries. In this regard, looking to explain how the components of integration and the challenges in front of it, has worked in relations between Iran and Azerbaijan. The hypothesis of the research is that relations of the two countries, despite having the suitable ties that facilitates integration between the two, however the existence of disturbing factors has impeded the process, resulting its facing numerous challenges so that integration of the two neighbors have been impractical. In this study, uses the descriptive method, content analysis and relations between the two countries.پس از فروپاشی اتحاد شوروی، به نظر بسیاری از پژوهشگران، وجود اشتراکها و ظرفیتهای تاریخی، فرهنگی، مذهبی و ژئوپلیتیک در روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان، بسترهای مناسبی برای برقراری روابط نزدیک و همگرایی در عرصههای مختلف میان دو طرف است؛ اما روند رویدادها بهگونهای دیگر پیش رفت و چالشهای متعددی در سطوح مختلف ملی، منطقهای و جهانی، عملکرد این دسته از عوامل را تحت تأثیر قرار داد. بهگونهای که روابط دو کشور با وجود زمینههای مناسب، فراز و فرود بسیاری را شاهد بوده است؛ بنابراین در این پژوهش بهدنبال پاسخگویی به این پرسش هستیم که چه عواملی پس از استقلال جمهوری آذربایجان، بسترهای موجود در زمینۀ همگرایی ایران و جمهوری آذربایجان را تحت تأثیر قرار داده و بر فرصت برقراری روابط نزدیک و پایدار میان دو کشور تأثیر منفی گذاشته است؟ در این زمینه بهدنبال تبیین چگونگی عملکرد عوامل همگرایی و در مقابل آن، چالشهای موجود در این مسیر در روابط ایران و جمهوری آذربایجان هستیم و این فرضیه را مطرح میکنیم که باوجود برخورداری روابط دو کشور از پیوندهایی که همگرایی میان دوطرف را هموار کرده و میکنند؛ عملکرد عواملی که این روند را با چالشهای فراوانی روبهرو ساختهاند، همگرایی دو همسایه را غیرعملی کرده است. در این نوشتار، از روش توصیفی- تحلیلی، تحلیل محتوا و بررسی تاریخی روابط دو کشور استفاده شده است.دانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-086710120170321Modernity in Ismail Gasprinski’s Thoughts and its Influence on Russian Muslimsنوگرایی در اندیشههای اسماعیل گاسپرینسکی و تأثیرهای آن بر مسلمانان روسیه1892046290710.22059/jcep.2017.62907FAجهانگیرکرمیدانشیار گروه مطالعات روسیه، دانشکدۀ مطالعات جهان، دانشگاه تهرانکلثومعابدیکارشناسی ارشد تاریخ آسیای مرکزی و قفقاز، دانشگاه تهرانJournal Article20151101In the nineteenth century, the European countries were developing and progressing rapidly. Russia had turned into a vast empire striving to join the European countries. In this period, the Islamic world was undergoing a process of modernity and reformation. Russian Muslims were under subjugation and Russianization and Christianization were enforced in their society. They attempted to modernize their social life. Ismail Gasprinski (1851-1914) was a Muslim intellectual thinkers, who being aware of backwardness of Muslims compared to the rest of the world, and with his reformist ideas, tried to offer solutions to save his religious and national identity and at the same time modernize his society. The present paper answers the following question: What are the main components of Ismail Gasprinski’s thoughts and what was its influence on Russian Muslims? This paper underscores that Gasprinski with his modern endeavors like publishing periodicals, presenting modern pedagogical principles, building modern schools based on European models, and holding conferences for Muslims in Russia, paved the way for Russian Muslim modernists. In a way, he caused a movement called Jadidiye in Caucasia and Central Asia.در سدۀ نوزدهم میلادی که کشورهای اروپایی با سرعت درحال ترقی و پیشرفت بودند، روسیه نیز که مناطق گستردهای از آسیای مرکزی و قفقاز را ضمیمۀ خاک خود کرده و به یک امپراتوری گسترده تبدیل شده بود برای پیوستن به شمار این کشورها تلاش میکرد. در این دوره، در سراسر جهان اسلام یک سیر نوخواهی و اصلاحطلبی به راه افتاده بود که مسلمانان زیر سلطة امپراتوری روسیه تزاری نیز که زیر انواع فشارهای استیلاگرایانه و نیز جریان روسیسازی و مسیحیگردانی قرار داشتند متأثر از این جو نوظهور برای نو شدن حیات اجتماعیشان به تکاپو برانگیخته شدند. اسماعیلبیک گاسپرینسکی (1914-1851) از اندیشمندان متفکر مسلمان روسیه بود که جنبشهای جدید جاری در روسیه را از نزدیک میدید و تحت تأثیر این جنبشها و همچنین ارتباط و آگاهی از تحولاتی که نوشدگی در حیاط اروپاییان ایجاد کرده بود و با آگاهی از عقبماندگی مسلمانان از سایر دنیا تلاش میکرد تا با ایدههای اصلاحی خود، راهحلی برای نجات و حفظ هویت ملی و دینی و نوسازی جامعة مسلمانان ارائه دهد. پرسش اصلی این نوشتار این است که اندیشههای گاسپرینسکی چه مؤلفههای مهمی داشت و بر حیات مسلمانان روسیه چه تأثیری گذاشته است؟ در این نوشتار نشان داده میشود که گاسپرینسکی با اقدامهای نوگرایانه چون چاپ نشریه و ارائة اصول جدید آموزشی و ایجاد مدرسههای نوین به سبک اروپا و برگزاری کنگرههای مسلمانان روسیه، توانست راه را برای مسلمانان نوگرای روسیه هموار کند و بهنوعی سبب ایجاد جنبشی بهنام جدیدی در منطقة قفقاز و آسیای مرکزی شد.دانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-086710120170321Ukraine Crisis and the Russian Military Doctrineبحران اوکراین و آیین نظامی روسیه2052206290810.22059/jcep.2017.62908FAالههکولاییاستاد مطالعات منطقهای، دانشگاه تهران0000-0001-9655-0995محمدصداقتکارشناس ارشد مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، دانشگاه تهرانJournal Article20160720Ukraine, due to its geopolitical position as a leading meeting place of the East and the West, industrial capacities and historical background, is of great importance in Eurasia. The same unique features as well as its ethnic texture has turned the two parts the country into a place for encounters and East-West rivalry. The first serious clash of Russia and the West in this country was during the Orange Revolution in 2004 when the country’s presidential election took place. If in 2004, politics was a cause for competition between Russia and in Ukraine, 10 years later and this time because of an economic agent the two sides again stood in front of one another. The contrast was far more intense and deep and it led to the separation of a part of the territory of Ukraine. The purpose of this article, using the analytical method, is to investigate the crisis and its impact on the Russian Military Doctrine. The main question of this study is: What Criteria and Factors in the Ukrainian crisis had an Impact on the Russian military doctrine? To answer this question, we examined the hypothesis that the quest of the West for influence in Ukraine in the political economic and military-security and integration of the country into Western structures increased a sense of threat and instability in Russia and the approach has been aggressive in its military doctrine, but on the other hand, it is a controlled hostile approach to the West and it will not lead to a full confrontation like during the Cold War.اوکراین بهدلیل موقعیت ژئوپلیتیکی خود بهعنوان محل تلاقی شرق و غرب، ظرفیتهای صنعتی و پیشینة تاریخی در منطقۀ اوراسیا اهمیت زیادی دارد. همین ویژگیهای منحصر به فرد و همچنین بافت قومیتی دو پارة آن، این کشور را به محلی برای برخورد و رقابتهای شرق و غرب تبدیل کرده است. اولین برخورد جدی روسیه و غرب در این کشور در جریان انقلاب نارنجی و در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 رخ داد. اگر در سال 2004 رقابت در حوزة سیاسی سبب رویایی روسیه و غرب در اوکراین شد، 10 سال بعد و این بار بهدلیل یک عامل اقتصادی، دو طرف در برابر یکدیگر قرار گرفتند. این تقابل، شدت و عمق بیشتری داشت و منجر به جدایی بخشی از خاک اوکراین شد. هدف این نوشتار که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، بررسی این بحران و تأثیر آن بر رهنامة نظامی روسیه است. این نوشتار درپی پاسخ به این پرسش است که چه شاخصها و عواملی در بحران اوکراین بر رهنامة نظامی روسیه تأثیر داشته است. برای پاسخ به این پرسش این فرضیه بررسی شده است که تلاش غرب برای نفوذ در اوکراین در قالبهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی – نظامی و ادغام این کشور در ساختارهای غربی سبب افزایش احساس تهدید و ناامنی در روسیه و بهکارگیری رویکرد تهاجمی در رهنامة نظامی آن کشور شده است؛ اما از سویی این رویکرد خصمانه نسبت به غرب کنترل شده است و به رویارویی همهجانبه مانند دوران جنگ سرد منجر نخواهد شد.دانشکده حقوق و علوم سیاسیمطالعات اوراسیای مرکزی2008-086710120170321Nation Branding Project and Image Building of Russia: Approaches and Achievementsطرح برندینگ و تصویرسازی ملی روسیه، رویکردها و دستاوردها2212376290910.22059/jcep.2017.62909FAاکبرولی زادهاستادیار گروه مطالعات منطقهای، دانشگاه تهرانJournal Article20161212The image of every nation is formed in accordance to the policies of each country, be it domestic and international planning and actions which a nation has done. Nowadays, international image management is a basic principles in statecraft and it is the cause of regional and international influence of nations and it changes the preferences, ideas, identity and culture of countries to internationalization. Also, nation branding increases the attractiveness of a country and makes the country appear as a good country. Russia, with thousands years of history and identity is a good case study. What is the role of the culture, economy, identity, politics and totally nation branding of Russia in world and what kind of direction has it taken? What is Russia’s national image around the world, especially in the West and regional environment? This paper, after some review of theoretical background of nation branding, examines the nation branding and nation image process of Russia with a focus on Russian image in the West.تصویر هر کشوری بنابر سیاستها، برنامهریزیها و اقدامهای داخلی و بینالمللی آن کشور شکل میگیرد. مدیریت تصویر بینالمللی امروزه از اصول اساسی کشورداری جدید و مبنای نفوذ منطقهای و بینالمللی ملتها است و اولویتها و ایدههای ارزشی، هویتی و فرهنگی کشور مورد نظر را بینالمللی کرده و ارزش دیداری- شنیداری آن را در بین مردم دیگر، افزایش میدهد. روسیه با تاریخ و هویتی چند هزار ساله مورد خوبی برای مطالعه در این زمینه است. پرسش این نوشتار این است که تصویر و برندینگ ملی روسیه در دنیا چیست و جهت آن در همۀ نقاط دنیا بهویژه در غرب و محیط منطقهای چگونه است؟ این نوشتار با تشریح مفهوم برندینگ و تصویرسازی ملی، تصویر و برند روسیه را در دنیای امروز با تأکید بر غرب بررسی میکند. فرضیة اصلی این نوشتار این است که جدا از عبارتپردازیهای بینالمللی مقامهای روسیه و طرحهای میلیاردی ساخت برندینگ، تصویر این کشور در محیط پیرامونی و بینالمللی تصویری منفی است که بخشی از آن بر مبنای کمپین تبلیغاتی شدید رسانهای در غرب و بخشی دیگر بر مبنای دلایل تاریخی و رفتار سیاستمداران و نخبگان روسی است.